2017. Január 21. szombat

Mit együnk, hogy jobban lássunk?

látás, táplálkozás, zeaxantin, lutein, DHA
1 . oldal
Sárgarépa: vicc vagy tény? -  Szabad gyökök és antioxidánsok -  A látás és a terhesség alatt táplálkozás -  Szemmel tartott egészség
Sokan vallják azt, hogy a szem a lélek tükre, de talán kevesen gondolnák, hogy részben életmódunké is. A táplálkozással összefüggő betegségek – többek között az elhízás, a 2-es típusú cukorbetegség – egyre nagyobb arányú megjelenése, valamint az életkor kitolódása következtében manapság egyre többen küzdenek látásproblémával.

Habár a látás károsodása közvetlenül nem veszélyezteti az életet, mégis – súlyosságától függően – komoly korlátozást jelenthet a függetlenségre, a mobilitásra, a teljesítőképességre, az élet minőségére nézve. Vegyük sorra, mit tehetünk azért, hogy minél tovább megőrizzük szemünk egészségét!

látás, táplálkozás

Sárgarépa: vicc vagy tény?

A kisgyermekes magyar családoknál hallható „Egyél sárgarépát, hogy tudjál fütyülni!” biztatás valóságtartalmának tudományos hátterét eddig még nem sikerült igazolni. Úgy tűnik viszont, hogy a külhonban több helyen ismert tradicionális tanács, miszerint „Egyél sok sárgarépát, hogy jól láss a sötétben!”, szakmai berkekben is megállja a helyét.

A sárgarépa ugyanis béta-karotint tartalmaz, amelyet szervezetünk képes A-vitaminná alakítani. Az A-vitamin a látás épségének fenntartásához elengedhetetlen. Hiányának korai jele az alacsony intenzitású fényhez való romló alkalmazkodás (farkasvakság, hemeralopia). A megfelelő A-vitamin-ellátottság érdekében törekedjünk a változatos, vegyes táplálkozásra! Étrendünkben kapjanak helyet a karotinoid-tartalmú növényi eredetű táplálékok is, pl. kajszibarack, sárgadinnye, sütőtök, paradicsom, spenót, brokkoli, kukorica.

Mindemellett – túlzásoktól mentesen – szerepeltessük étrendünkben a nagyobb A-vitamintartalmú állati eredetű élelmiszereket is: belsőségeket (10-14 naponként egyszer), tojássárgáját (másod- harmadnaponta), tejet és tejtermékeket (naponta), tengeri halakat (hetente legalább egyszer).

Ha a fenti szempontokra figyelünk, nagyobb az esély arra, hogy kevésbé romlik a szürkületben, sötétben látás és a színérzékelés, és ezzel együtt csökkenhet a látás elvesztésének kockázata öregkorban.

Szabad gyökök és antioxidánsok

A fejlettebb országokban a látáskárosodások két fő oka a szürke hályog és a korfüggő makuladegeneráció (az éleslátás helyének, azaz a szem sárgafoltjának elfajulása). Mindkét állapot kialakulásánál összefüggést találtak a növekvő korral, az elhízással és a cukorbetegséggel.

A fő rizikót valószínűleg az oxidatív károsodás jelenti. Testünk, így a szem sejtjei is normális működésük során termelnek úgynevezett szabad gyököket. Idővel azonban – ha a normális közömbösítő folyamatok nem kielégítőek – ezek a részecskék károsíthatják a szöveteket és a szerveket, amely előidézhetik a korosodással együtt járó látáskárosodást.

Több kutatás alátámasztja azt a hipotézist, miszerint a károsító szabad gyököket hatástalanító ún. antioxidáns tápanyagok – különösen az A-, C-, E-vitamin, valamint a karotinoid pigmentek, a lutein és a zeaxantin – segíthetnek megelőzni vagy késleltetni az öregkori vakság megjelenésének ezen formáit.

Az említett két színanyag – a lutein és a zeaxantin – a szem retinájában is nagy koncentrációban megtalálható. Feltételezések szerint ezeknek a színanyagoknak a nagyobb vérszintje megvédheti a retinát a fény károsító hullámhosszú sugárzásától. A lutein és a zeaxantin bizonyos élelmiszer-nyersanyagokban nagyobb mennyiségben megtalálhatóak, pl. a kukoricában, a spenótban, tojássárgájában.

A látás és a terhesség alatt táplálkozás

Sokan talán nem is gondolnák, de már egy születendő gyermek szemfejlődésére is hatással lehet a várandós édesanya táplálkozása. Kiemelten fontos az anya étrendjének zsírsavösszetétele. Az egyik többszörösen telítetlen zsírsav (az ún. dokozahexaénsav, röviden DHA), ugyanis a terhesség utolsó hónapjaiban felhalmozódik az embrió agyában, és szerepet játszik az agy és a retina (ideghártya) fejlődésében.

Az anyatejnek is magas a DHA-tartalma, ezért a koraszülöttek esetében – ahol kimarad a méhen belüli fejlődésnek ez a szakasza – a DHA pótlásában sokat segíthet a szoptatás, vagy a DHA-tartalmú tápszerek. Az állapotos és a szoptató anyák számára ezért is különösen fontos a DHA-ban gazdag tengeri halak (pl. makréla, hering, lazac) fogyasztása.

Szemmel tartott egészség

Ahhoz, hogy látásunkat sokáig a legjobb állapotában megőrizzük, összefoglalóul tanácsos figyelembe venni az alábbi ajánlásokat:
• Naponta együnk kellő mennyiségű gyümölcsöt és zöldséget, minél nagyobb arányban a sötétsárga és mélyzöld színűeket.
• Használjunk ultraibolya sugárzás ellen védő napszemüveget, hogy megvédjük szemünket a károsító sugaraktól.
• Ellenőriztessük rendszeresen egészségi állapotunkat, különösen olyan betegségekre nézve, melyek növelik a degeneratív szembetegségek kialakulásának kockázatát (pl. magas vérnyomás).
• Ne dohányozzunk!
• Rendszeresen járjunk szemvizsgálatra.


Forrás: Táplálkozási Akadémia

Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés