2017. Február 23. csütörtök
Bizonyos ételek csökkentik az időskori vakság kockázatát, mások viszont elősegíthetik a vakság hátterében álló folyamatokat – hangsúlyozzák legújabb tanulmányukban amerikai kutatók.

A fejlett társadalmakban az időskori látásromlás, látásvesztés egyik vezető oka napjainkban az úgynevezett makula-degeneráció (sárgafolt-elfajulás). A makula lutea (sárgafolt) az ideghártya (retina) középső részét elfoglaló körülbelül 6 milliméter átmérőjű terület az éleslátás helye, amelyet főleg olvasáskor, vagy közeli munka alkalmával használunk.

vakság, makula degeneráció

Több tanulmány is napvilágot látott, amely azt bizonyította, hogy miként befolyásolják az antioxidánsok, vitaminok, valamint a tengeri halban található omega3-zsírsavak a sárgafolt-elfajulást.

Két amerikai kutató, Chung-Jung Chiu és  Jean Mayer (Tufts University) 4000 idős ember komplex étrendjét vizsgálta, s felbecsülte az érintetteknél a sárgafolt-elfajulás rizikóját. A vizsgálat, mint ez várható volt, ismét bebizonyította az antioxidánsok, a vitaminok, valamint az omega3-zsírsavak fontosságát. Így azoknál az időseknél, akik sok leveles zöldséget, így spenótot, brokkolit, valamint C- és E-vitamint, s tengeri halat fogyasztottak, alacsonyabb volt a makula-degeneráció rizikója.

A kutatás azonban kimutatott egy rizikófaktort, mégpedig a magas glikémiás indexszel rendelkező élelmiszerek által kiváltott vércukor-ingadozást, ami károsíthatja a sárgafoltot. Ez azért következik be, mert a vércukor vegyi reakcióba lép különböző molekulákkal, így a fehérjékkel és a zsírokkal. Az úgynevezett glikációs folyamat végtermékei a szervezet számára növelik az oxidációs stresszt, ami számtalan betegséghez, így sárgafolt-elfajuláshoz is vezet.


Forrás: MTI
2009. 05. 15.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés