2017. Szeptember 24. vasárnap
Az epe és az epevezeték megbetegedései igen sokakat érintenek: hazánkban minden hatodik ember, többségükben nő szenved ezektől. Számukra a legfontosabb az állapotuknak megfelelő táplálkozás, hiszen helyes étrenddel elkerülhetik a betegség súlyosbodását és növelhetik a kezelés hatékonyságát is.

Méregtelenítő, zsíroldó funkció

Az érintettek könnyebben vigyázhatnak az étkezési szabályok betartására, ha ismerik az epe legfontosabb funkcióit. Elsősorban a zsírok lebontásában van nagy szerepe. Az epehólyag tárolja a többek között vízből, epesavas sókból, lecitinből és koleszterinből álló epeváladékot, amelyet a szervezet méregtelenítéséért felelős máj választ ki. Ha az epeváladék megszokott összetétele megváltozik, különböző nagyságú és anyagú kristályok csapódhatnak ki belőle, amelyeket epekövekként ismerünk. Ez a leggyakoribb epebetegség, a lakosság mintegy hatoda szenved tőle. Hosszú ideig tünetek nélkül is maradhat, de lázat, fájdalmas hasi görcsöket, hányást is okozhat. Az epehólyagban vagy az epevezetékben lévő kő általában valamilyen irritáló, zsíros, fűszeres, “nehéz” étel elfogyasztása után jelentkezik. Ilyenkor az epeváladék bővebben termelődik, a zsírok fogyasztása pedig serkenti az epehólyag-összehúzódását, ezáltal az epe kiürülését segítő kolecisztokin kiválasztását. Az epehólyag összehúzódásakor az addig tüneteket nem okozó kő elmozdulhat, beékelődhet az epevezetékbe, elzárhatja azt, fájdalmas görcsöket váltva ki. Az epekövesség mellett gyakori még a heveny epehólyaggyulladás is, amely a felgyűlt epeváladék elfertőződésével alakul ki. Ennek tünetei a heves görcsök, a magas láz és az átmeneti sárgaság.

Epesek

Már-már népbetegség

Sajnos, a magyar gasztronómia nem éppen epebarát, hiszen az olajban sült, panírozott húsok és húspótlók, a zsíros, fűszeres, hagymás ételek állnak a népszerűségi lista élén. Márpedig az epe legfontosabb feladata a zsírok lebontása, így az epekímélő étrend alapja a zsírbevitel kontroll alatt tartása. Jó tudni, hogy a teljesen zsírtalan étkezés ugyancsak bajt okozhatna, hiszen az epeváladék pangása ugyancsak elősegíti a kőképződést. Az egyre többünkre jellemző kiegyensúlyozatlan, rendszertelen étkezés is kedvez az epekövesség, az epehólyaggyulladás kialakulásának. Ide tartozik az is, hogy a magyarok közel fele elhízott, ami szintén növeli az epebetegségek rizikóját. Ugyanakkor a súlyfölösleg elleni küzdelem, ha rosszul fognak hozzá, szintén többet árt, mint használ: a gyors, egyoldalú fogyókúrák, a léböjtök, a koplalás, majd azok feladása után a gyors visszahízás maga is kiválthatja az epe megbetegedését, a kövek kialakulását.

Mit egyen, mit ne?

Kellő elővigyázatosság mellett gyakorlatilag nincs teljesen tiltott étel, és nagyon sok függ a beteg egyéni érzékenységétől is, de bizonyos élelmiszereket mégis ajánlatos kerülni azoknak, akiknek epeproblémájuk van. A dietetikusok az epebetegeknek nem javasolt ételek közé sorolják a zsírban sült, pirított, rántott húsokat, a zsíros húsféleségeket (például a libát, kacsát, disznóhúst, a szalonnát), a zsíros, füstölt vagy erősen fűszerezett kolbászféléket és a zsíros halfajtákat. Nyugodtan ehetik azonban a sovány marha- és disznóhúst, a szárnyasok közül a csirke, pulyka, gyöngyös stb. húsát, a bárány és nyúlhúsokat. Szintén óvakodni kell a sok vajat vagy zsíros tejszínt tartalmazó süteményektől, a zsírban, olajban sült tésztáktól, és minden olajban sült körettől (krokettek, sült krumpli, stb.). A szakemberek számon tartanak ún. egyéni tűrőképességtől függő ételeket is, így például van, aki bátran ehet tojást, tejtermékeket, nyers zöldségféléket, paradicsomot, gombát, zsemlemorzsát, hagymát, paprikát, bizonyos fűszereket, másoknál pedig ezek epegörcsöt válthatnak ki. A zöldségek, gyümölcsök szinte mindegyike ajánlott, legfeljebb az erősen puffasztó hatású hüvelyesek és káposztafélék okozhatnak kellemetlenséget. Nagyon sok múlik az ételek elkészítésének módján, a konyhatechnológián is. Változatos és finom, igazán epekímélő ételeket tudunk készíteni, ha a zsiradékban sütés helyett főzéssel, párolva, csőben sütve készítjük el ezeket. Érdemes újra felfedezni a leveseket, mártásokat, püréket is. A hagyományos, “magyaros”, erős-csípős fűszerek (bors, erős paprika) számos receptben kiválthatók ízes-pikáns zöldfűszerekkel is. Minden szempontból ajánlatosabb az esténkénti bőséges vacsorák helyett naponta többször, kevesebbet enni.

Ha mégis jön a roham...

Ha nem sikerül elkerülni a fájdalmakkal, görcsökkel, lázzal járó eperohamot, közvetlenül utána a megszokottnál is kímélőbb étrendre van szükség. Az első napon érdemes csak folyadékot fogyasztani, másnap könnyen emészthető, pépes, zsírszegény ételek, krémlevesek ajánlhatóak, később zsenge zöldségfélékkel, sovány húsokkal, befőttekkel, főtt tésztákkal, stb. lehet lassan, fokozatosan visszatérni a szokásos táplálékokhoz.



Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés