2024. Július 21. vasárnap
A viszcerális elhízás diagnosztizálása -  Mit lehet tenni a viszcerális elhízás ellen? -  Egészséges étrend kialakítása -  Rendszeres testmozgás -  Stresszcsökkentés
A viszcerális elhízás a zsigeri szervekben felszaporodott zsírt jelenti. A zsigeri zsír a belső szervek, főleg a hasűri szervek (pl. belek, máj, gyomor) között és azok körül normálisan is jelen lévő zsírréteg, azonban ennek nagy mennyiségű felhalmozódása zsigeri elhízást okoz.

A zsigeri zsír felhalmozódása okozza az ún. alma típusú elhízást, amelyre jellemző a has előredomborodása és a haskörfogat megnövekedése.

Az elhízás oka többnyire a túltáplálkozás, ami azt jelenti, hogy több energiát viszünk be a szervezetünkbe, mint amennyire szüksége van, a felesleges tápanyag pedig zsír formájában lerakódik.

Elhízás zsigeri

A viszcerális elhízás az alábbi betegségek kockázatát növelheti:

• szív- és érrendszeri betegségek;

• 2-es típusú cukorbetegség;

• terhességi szövődmények;

• magas vérnyomás;

• érelmeszesedés;

• ízületi problémák;

• demencia;

• daganatos megbetegedések;

• máj- és epehólyag-betegségek;

• alvási apnoe.

A zsigeri zsír nemcsak a megbetegedés kockázatát növelheti, hanem számos megbetegedés lefolyását súlyosbíthatja, és fokozhatja szövődmények kialakulásának valószínűségét is.

A viszcerális elhízás diagnosztizálása

A testtömegindex (BMI) kiszámolása a legelterjedtebb módszer annak megállapítására, hogy a testsúly az egészséges tartományban van-e. Emellett a derékbőség vagy ún. haskörfogatmérés értéke is fontos jelzője lehet a veszélyes zsigeri elhízásnak.

Az egészségre káros elhízás kockázata fokozott, ha a haskörfogat meghaladja:

férfiaknál a 102 cm-t,

nőknél a 88 cm-t.

Mit lehet tenni a viszcerális elhízás ellen?

A kiegyensúlyozott étrend, fizikai aktivitás, az ideális testtömeg elérése és fenntartása nem egyszerű, és legfőképpen nem egyik napról a másikra megvalósítható folyamat. Türelem és kitartás kell hozzá.

A reális célok kitűzésében, azok megtervezésében több egészségügyi szakember is segítséget nyújthat. A testtömeg rendszeres ellenőrzése és a közvetlen környezet (család, közeli barátok) támogatása hozzájárulhat a célok eléréséhez.

Fontos kiemelni, hogy már a kismértékű fogyás is jelentősen csökkentheti a különböző, elhízással kapcsolatos egészségügyi kockázatokat és szövődményeket.

Egészséges étrend kialakítása

A kiegyensúlyozott étrend alapvető fontosságú az egészséges testtömeg elérésében és fenntartásában. A megfelelő élelmiszerek választása mellett fontos odafigyelni az adagok csökkentésére is. A megfelelő étrend kialakításához lehetőség szerint érdemes tanácsot kérni dietetikus szakembertől, de a háziorvos is tud megfelelő iránymutatást adni a témában.

Rendszeres testmozgás

Az ideális és egészséges testsúly elérésében a napi fizikai aktivitás kulcsszerepet tölt be. Többféle ajánlás létezik, de általánosan elfogadott, hogy már napi 30 perc folyamatos, aktív séta vagy biciklizés segíthet az egészség megőrzésében.

Mindenki számára más lehet a megfelelő mozgásforma, ezért érdemes kikérni a háziorvos véleményét, hogy adott korban, az egyéni fizikai adottságokkal, esetleges egyéb alapbetegségekkel rendelkező sportolni vágyó esetén milyen mozgás javasolt.

Stresszcsökkentés

Az egészséges testtömeg fenntartásában a megfelelő stresszkezelés is nélkülözhetetlen. A fáradtság, a stressz és a lehangoltság fokozhatják az elhízás kockázatát, és megnehezíthetik a felesleges kilóktól való megszabadulást is. A megfelelő mennyiségű és minőségű alvás mellett a stresszcsökkentő módszerek segíthetnek az egészséges életmód és ideális testsúly elérésében.


Forrás: egeszsegvonal
2022. 10. 05.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés