Ne rontsa el az ünnepet gyomorfájással! | Vital.hu
2018. Augusztus 17. péntek
A jó leves a menü királya -  Halat, de hogyan? -  Ne féljen az újítástól! -  Káposzta, de okosan -  És utána?
Ünnepeink elmaradhatatlan velejárói a szokottnál dúsabb étkezések, a sokféle hagyományos finom fogás, amivel a családtagokat és a vendégeinket várjuk. Ennek az eredménye azonban nemegyszer az lesz, hogy oly nagyon várt pihenés és feltöltődés helyett puffadt hassal, fájós gyomorral, rosszkedvűen, torkig csömörrel kezdjük utána a hétköznapokat. Nem kell azonban ennek feltétlenül így lennie: néhány ötletet gyűjtöttünk össze, hogy az ünnepi asztal örömeit az egészségünket, jó közérzetünket is megőrizve élhessük át.

puffadás, teltségérzés, emésztés

Természetesen mindenki szeretné a legnagyobb családi ünnepnek megadni a módját. Van, aki erején felül is vállal áldozatokat, munkát és költséget nem kímélve igyekszik minden földi jót az asztalra készíteni szeretteinek. Azonban ma már nem jellemző a generációk együtt élése, ezért aztán a legtöbb családban be kell osztani a napokat, ki, hol, kivel ünnepel, kit várhatunk szenteste, majd az ünnep első és második napján ebédre, vacsorára. A szokottnál bőségesebb, zsírosabb, gazdagabb fogások, a hagyományos ünnepi ételsor több helyszínen való végigkóstolása persze nem maradhat büntetlenül: a túlterhelt emésztőrendszer görcsös fájdalommal, gázképződéssel, gyomorrontással tiltakozik az igénybevétel ellen. Miért rontanánk el a legszebb ünnepet ilyen kellemetlenségekkel? A szíveslátást, a szeretetet nemcsak a magyaros vendégváró fogások bőséges kínálatával fejezhetjük ki. Egy ajándékkal felér, ha valahol túllépnek a húsleves-halászlé-rántott hal -krumpliköret-mákos-diós kalács hagyományos ételsorain, és a gyengébb gyomrúak számára is fogyasztható, gondosan összeállított, kímélő, egészséges, friss ételekkel várják a vendégeket. Ugyanakkor néhány apró változtatással a generációk óta fogyasztott „karácsonyi” menüsort is egészségesebbé lehet tenni. Nézzük, hogyan!

A jó leves a menü királya

A finom, ünnepi húslevesről kár lenne lemondani, hiszen kedvező hatásai vannak: telít, hozzájárul a szükséges napi folyadékbevitelhez, tápanyagokban, nyomelemekben, vitaminokban, egészséges zöldségfélékben, fehérjékben gazdag. Sokféle hús alkalmas rá, számtalan variációban elkészíthető. Egészségesebb, gyomorkímélőbb attól lesz, ha nem egybefolyó zsírréteg van a tetején, hanem az aranyló színét inkább sáfránytól, gyömbértől, sárgarépától kapja. Levesbetétként sem csak a főtt tészta vagy a grízgaluska képzelhető el, hanem egy nyers tojássárgája, vagy apróra kockázott zöldségfélék is gazdagíthatják.

Halat, de hogyan?

A táplálkozástudományi szakértők legnagyobb sajnálatára a magyarok túl kevés halat fogyasztanak: az éves arányt a karácsonyi szokások javítják valamelyest. Senki sem beszélnénk le a halhúsról, hiszen teljes értékű fehérjeforrás, szívvédő, többszörösen telítetlen zsírsavakkal, ráadásul nyomelemekben is gazdag: A, D, E és többfajta B vitamint, kalciumot, magnéziumot, foszfort, vasat, rezet is tartalmaz. Azonban hiába egészséges az alapanyag, ha a halat is, mint általában az ünnepi húsokat, leggyakrabban vastagon bundázva, olajfürdőben sütve, kirántva, sült hasábburgonyával körítve tálaljuk. Kevesen tudják, hogy az aranybarnára sült, olajos-zsíros panír mennyire megterheli az emésztést: puffadást, gyomorégést, akár eperohamot is kiválthat az arra érzékenyeknél. Azonban a hal levesnek, (nem túl zsíros) halászlének, párolva vagy roston sültnek jó szívvel ajánlható bárkinek. Ha pedig valaki a rántott halhoz, vagy egyéb rántott szelethez ragaszkodik, süsse zsemlemorzsa nélküli bundában (párizsiasan), illetve úgy, hogy a kipanírozott szeleteknek mindkét felét bemártja az olajba, és lecsepegtetve, vastagfenekű, átforrósított fémedényben süti meg, az egyik oldalát fedő alatt, a másikat szabadon.

Ne féljen az újítástól!

Az ünnepeket sokféle babona veszi körül. Az egyik szerint karácsonykor nem szabad szárnyast enni, mert „elkaparja a szerencsét”. Úgy látszik, a világ más tájain nem ismerték ezt a „bölcsességet”, mert a franciák szívesen esznek csirkét, libát, az angolok és az amerikaiak pulykát karácsonykor is. A szárnyasok húsa (kivált a pulyka és a strucc) többnyire zsírszegényebb, mint a sertéshús, és tág teret enged a fantáziának: lehet gesztenyével, gyümölcsökkel, zöldségekkel töltve, körítve egészséges, színes, ínycsiklandozó fogásokat alkotni belőlük.

Káposzta, de okosan

Ha Önök is azok közé tartoznak, akik szerint nincs karácsony egy igazi káposztaétel nélkül, akkor ne mondjon le erről sem, kár lenne érte, hiszen rostokban, vitaminokban, antioxidánsokban gazdag, de próbálja meg kicsit kevésbé terhelő ételként asztalra tenni. A „magyaros”, karácsonyi töltött káposztának sem kell tocsognia a zsírban, készíthető soványabb húsból (akár darált pulykahúsból is), és a töltelékek közé tett füstölt kolbász- és húsos szalonnadarabok is helyettesíthetők szárazabb füstölt oldalassal. Jó tudni, hogy a káposzta puffasztó hatását mérsékelhetjük, ha fedő nélkül főzzük, illetve ha egy kis őrölt gyömbért, kurkumát, borsikafüvet, köményt szórunk rá. Ha pedig rakott káposztát tervez valaki, jó tudni, hogy a kínai kel és a kelbimbó kevésbé puffaszt, mint a hagyományos fejes- illetve kelkáposzta. A köretként méltán népszerű párolt káposzta kevésbé lesz megterhelő, „gázos”, ha lereszelés után kicsit megsózva 5-10 percre előmelegített sütőbe teszi.

És utána?

Ne felejtkezzen meg arról sem, hogy az ünnepek utáni rossz közérzetet, telítettségérzést nem csak a túl sok evés, a nehéz ételek okozhatják! Bizony, a válogatás nélkül felhajtott alkohol, a feketekávé, a túl sok szénsavas üdítőital is kiválthatja ezeket a kellemetlenségeket. Tanuljon meg adott esetben kedvesen, de határozottan nemet mondani a legszívélyesebb kínálásra is, és Önnek sem szabad megsértődnie, ha valaki elhárítja a kedves vendéglátásnak ezt a már nem kívánt, nem jól eső formáit. Nem gasztronómiai tanács, de az emésztőrendszernek is igen jót tesz, ha az ünnepnapokon is találunk alkalmat egy órányi sétára, a friss levegőn. Ha pedig minden elővigyázatosság ellenére jelentkezne a kellemetlen puffadás, gázképződés, akkor érdemes a hazipatikában tartani erre az esetre gyógyszertárban vény nélkül kapható szereket, amelyek egy-egy alkalommal könnyebbséget hoznak. Azonban ha az emésztőrendszeri panaszok állandósulnak, akkor még enyhébb esetekben is célszerű orvoshoz fordulni.


Szerző: Kiss Éva

Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés