2017. November 18. szombat
Az egészségesebb táplálkozás, a fogyás és a több testmozgás a leggyakoribb újévi fogadalmak között szerepel, éppen ezért érdemes kész tervvel nekikezdeni az áhított változtatásnak – mondja a szakértő.

Kelly Hogan, a New York-i Mount Sinai Kórház dietetikusa szerint nehézségekbe ütközhetnek azok, akik egészségesebben szeretnének táplálkozni, hiszen azt sem tudják, mi az első lépés. A jól kigondolt apróbb változtatások végrehajtásával azonban elérhetővé válik a cél. Néhány ezek közül: A bő olajban sült húst és halat érdemes kevés olajban vagy más módon elkészített változatra cserélni, s abból is csak hetente két-három alkalommal enni. Hétköznaponként napi öt adag zöldség és gyümölcs fogyasztása javasolt. Ételrendelés helyett célszerű otthon elkészíteni a fogásokat. Hogan szerint nem kell teljesen lemondani a desszertekről, ám a napi szintű nassolás helyett inkább heti egyet vagy kettőt iktassunk be. Ezzel kielégíthető az édességigény, aminek figyelmen kívül hagyása esetén sajnos erősödhet a sóvárgás. Az edzések rendszeresítésének érdekében hatékony lehet egy baráttal való együttműködés, akinek hasonló céljai vannak. Egymás támogatásával ugyanis könnyebben átvészelhetőek a mélypontok, és megvalósulhat a közös motiváció. A szakértő ajánlása alapján a napi félórás testmozgást akár két-három kisebb részre is lehet osztani.

A fizikai aktivitás szintjét más módon is lehet növelni, például rendszeres lépcsőmászással a liftezés helyett, illetve mindennap egy-két megállónyi sétával. Aki fogyni szeretne, annak Hogan szerint heti félkilós súlycsökkenést érdemes kitűzni célul, mivel ennél gyorsabb tempó esetén fennáll az anyagcsere-lassulás és a jojó-effektus veszélye. Az étkezési napló vezetése mindenki számára hasznos lehet, mivel csak így lehet hatékonyan nyomon követni a bevitt élelmiszerek mennyiségét és minőségét. Ezen a téren nem szükséges a hagyományos füzetformához ragaszkodni, hiszen kiváló okostelefon-alkalmazások léteznek a grammok és a kalóriák rögzítésére.

Egy másik hír ehhez: Nagyobb esély van az újévi fogadalmak betartására, amennyiben azok reális és elérhető célra irányulnak – mondja Luis Manzo, a New York-i Egyetem szakértője. A túl gyorsan elérendő és álomszerű célok azonban még távolabb vihetnek a sikertől. „Semmi értelme megfogadni, hogy minden reggel ötkor felkelve nyolc kilométert fussunk, amennyiben sosem voltunk pacsirta típusúak, ráadásul életünkben nem kocogtunk még másfél kilométernél többet. Ez garantálja a kudarcot, mivel lehetetlenség betartani” – olvasható az intézmény sajtóközleményében.

Érdemes inkább a saját erősségekre koncentrálva kitűzni a célokat, méghozzá egyénre szabott, működőképes formában. A munka utáni húsz perc futás a hét két napján, illetve plusz egy alkalommal hétvégén egészen tartható terv. Az önbizalom növekedésével a teljesítmény is folyamatosan javulni fog, tehát a motivációval nem lesz gond – tette hozzá Dr. Manzo, aki néhány egyéb javaslatot is tett a fogadalmak betartására. Minden héten különítsünk el időt a célok megvalósítására! Aki edzeni szeretne, írja be a naptárába. Edzőtermi program esetén előre gondolni kell a közlekedési, az átöltözési és a tusolási időre a kellemetlenségek elkerülése végett.   Legyen a fogadalom a napi rutin része! Minél inkább sikerül beolvasztani a mindennapokba, annál könnyebbnek tűnik majd a cél megvalósítása. Aki több időt akar szánni a családjára, látogassa meg vagy hívja fel őket telefonon a hét bizonyos napjain, és ez váljon szokássá!   A célok leírása és közzététele növeli a motivációt, illetve az elkötelezettséget. Olyan emberekkel kell körülvenni magunkat, akik támogatnak minket a fogadalmak megtartásában. A közösen kitűzött célok még jobbak, hiszen gyakorlatilag bármilyen tapasztalatot, élményt vagy kételyt meg lehet osztani egymással.


Forrás: Medipress

Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés