2017. November 17. péntek
Oda vagy a rizsért, de aggódsz a testsúlyod miatt? A kutatók rájöttek, hogy pusztán a főzési móddal akár 60 százalékkal csökkenthető a rizs kalóriatartalma.

Ha kókuszolajban főzik meg a rizst, majd 12 óráig a hűtőszekrényben hűtik, azzal több mint a felére csökkenthető fogyasztáskor a kalóriatartalma. Az orvosok azonban korábban arra hívták fel a figyelmet, hogy az újramelegített rizs az ételmérgezés kockázatával járhat, ezért ajánlott a rizst a hűtőből való kivétel után tűz forróra melegíteni fogyasztás előtt. Azt is ajánlják, hogy az újramelegítés előtt egy napnál nem szabad hosszabb ideig a hűtőszekrényben tartani a rizst. A Sri Lanka-i kutatók 38 hazai rizsfélével kísérleteztek. Az általuk javasolt módszerrel elkészített rizsben megnő a rezisztens keményítő mennyisége, amely nem megemészthető az emberi szervezet számára. A rezisztens keményítő így nem szívódik fel és nem alakul át energiává illetve zsírrá, tehát nincs kalóriaértéke.

A kutatók a következő kétlépcsős eljárást dolgozták ki, amellyel tizedére csökkenthető a rizs rezisztens keményítőtartalma. Először egy teáskanálnyi kókuszolajat adnak hozzá a forrásban lévő vízhez, beleöltenek egy csészényi (105 gramm) rizst, és miután 40 percig párolják, illetve 20-25 percig főzik, beteszik a hűtőszekrénybe 12 órára hűlni. A kutatást vezető Sudhair James, a Sri Lanka-i Kémiai Tudományok Főiskolájának munkatársa szerint ezzel a módszerrel akár 50-60 százalékkal is csökkenthető a kalóriatartalom. Az Amerikai Kémiai Társaság (ACS) 249. országos találkozóján közzétett kutatás szerzői elmondták, céljuk az volt, hogy egy élelmiszer alapú megoldást találjanak az elhízás problémájára a fejlődő országokban, ahol a rizs gyakran az egyik alapélelmiszernek számít.


Forrás: Medipress
2015. 03. 31.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés