2018. Április 25. szerda
Mit tegyünk, hogy később elkerüljük?
Legtöbben még ma is azt tartják, hogy az inkontinencia kialakulása a hüvelyi úton történő gyerekszülés és a test természetes öregedésének következménye, olyan kellemetlenség, amely nem kerülhető el. Ha azonban időben, akár már tinédzserkorban tudatosan foglalkozunk a problémával, a későbbi panaszok megelőzhetők.

Az inkontinencia leggyakrabban nőknél alakul ki (hét inkontinensből hat nő), főleg a gyerekszülés után, illetve a menopauza idején, a vizelet visszatartásáról gondoskodó medencefenék izomzatának gyengülése következtében.

inkontinencia megelőzés

Jelenleg hazánkban körülbelül 5600 ezer inkontinens van, de a felmérések szerint a probléma 30 éves kor alatt is gyakori (23 százalékot érint), sőt, már a 13-18 éves korosztálynál előfordulnak vizeletvesztéses epizódok. Éppen ezért szakmai körökben egyre gyakoribb felvetés, hogy az inkontinenciával kapcsolatos ismeretekre mind az iskolai oktatásban (pl. a bevezetendő egészségtan részeként), mind pedig a szakmai továbbképzésben nagyobb hangsúlyt kellene helyezni.

Mit tegyünk, hogy később elkerüljük?

Bizonyos tanácsok betartásával, életmódbeli változtatások bevezetésével az inkontinencia (ha az nem műtét vagy baleset következtében alakul ki!) elkerülhető.

• Érdemes már tinédzserkorban elkezdeni az intimtornát vagy egyéb gátizom-erősítő tornákat, hiszen az edzett gátizom nyomán elkerülhető az inkontinencia kialakulása. Fontos azonban kihangsúlyozni, hogy a gátizom-erősítő gyakorlatokat mindig szakember segítségével sajátítsuk el, mert a rosszul végzett gyakorlatok sérülést okozhatnak.

• Ha addig nem tettük, kismamaként mindenképpen érdemes elsajátítanunk az intimtornát (terhesség alatt és azt követően a nők 30-50 százalékának vannak inkontinens panaszai), hiszen ezáltal könnyebb lehet a szülés, és akár a gátmetszés is elkerülhető, a szülés után pedig gyorsabban regenerálódik a gátizomzat.

• Az inkontinencia kialakulásában a túlsúly is jelentős kockázati tényező, hiszen a nagyobb testsúly nyomán nő a medencefenék izmaira nehezedő nyomás, ezért próbáljunk minél előbb megszabadulni felesleges kilóinktól!

• Kerüljük a hólyagot irritáló alkohol- és koffeintartalmú, valamint szénsavas italokat! Ugyanakkor fogyasszunk napi másfél-két liter vizet, hogy elkerüljük a vizelet besűrűsödésével járó hólyagirritációt!

• Szintén kerüljük a dohányzást, mivel a gyakoribb köhögés miatt ez is kockázati tényező.

• A sportolás is befolyásolja az inkontinencia kialakulását: egyes sportok (például a séta, a gyaloglás, az úszás, a kerékpározás) erősítik a gátizomzatot, ugyanakkor bizonyos megterhelő sporttevékenységek nőknél növelik a vizeletszivárgás kialakulásának veszélyét, főleg ha a lábboltozat-süllyedésünk is van. A medencefenékre gyakorolt nyomás ugyanis hirtelen megnő, amikor a talp a kemény talajra zökken, így különösen magas kockázattal jár a torna, a röplabda és a kosárlabda.

• Kerüljük a megerőltető fizikai munkát! Ha nehéz tárgyat kell megemelnünk, testünkhöz tartsuk közel, és emelésnél lélegezzünk ki. A nagyobb házimunkát segítséggel és részletekben végezzük inkább el!

• Étkezzünk egészségesen! A rostban gazdag ételek nyomán elkerülhető a székrekedés, amely szintén fokozza az inkontinencia kialakulásának kockázatát.

• Ha inkontinens panaszaink vannak, forduljunk vele orvoshoz, mert ha nem veszünk tudomást a problémáról, a tünetek csak súlyosabbak lesznek.

• Végül nagyon fontos szerepe van a korai felvilágosításnak: minél előbb tájékozódunk arról, hogy miért és hogyan alakulhat ki az inkontinencia, miként lehet elkerülni vagy a tüneteket enyhíteni, annál nagyobb az esélyünk arra, hogy időben megelőzzük kialakulását. Ebben nyújt segítséget az Inko Klub Egyesület honlapja (www.inkoklub.hu).



Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés