2017. Április 29. szombat
A vitamin kifejezést egy lengyel vegyész, Casimir Funk alkotta 1912-ben, amikor izolálta a rizskorpából azt a hatóanyagot, amellyel meg tudták akadályozni a kísérleti állatokban a beri-beri kifejlődését. Ezt az anyagot azért nevezte vitaminnak, mert életfontosságúnak (vitális) tartotta. A C-vitamint 1928-ban mellékveséből vonta ki Szent-Györgyi Albert magyar biokémikus, aki felfedezéséért Nobel-díjat kapott. A C-vitamin azóta is töretlen népszerűségnek örvend.

A C-vitamin igen érzékeny, könnyen elillan például hőkezelés hatására, ezért célszerű inkább nyersen fogyasztani a vitaminok gazdag tárházát: a zöldségeket, gyümölcsöket. Vannak olyan konyhatechnikai eljárások, amelyek kíméletesek a vitaminokhoz, ilyenek a gőzben vagy kevés folyadékban történő párolás, a rövid ideig történő főzés. A főzővizet ne öntsük ki, a vitaminok jelentős része kerül ide. A savanyú és édes közeg jól megőrzi az ételek C-vitamin tartalmát, télen az egyik legjobb forrás a savanyú káposzta, vagy a hidegen, főzés nélkül, édes lében eltett gyümölcs.

c-vitamin

Természetesen a frissen szedett zöldségeknek, gyümölcsöknek a legmagasabb a C-vitamin tartalma, ami úgy őrizhető meg leginkább, ha a betakarítás után gyorsan mélyhűtjük. A fémedények közül a réz, a vas és az alumínium az, amely nem kedvez az étel C-vitamin tartalmának, ezért kerüljük az ezekben való ételtárolást.

Sokoldalú vitamin

• Antioxidáns tulajdonsága révén véd a szív- és daganatos megbetegedések ellen, ezért különösen ajánljuk dohányzók figyelmébe.
• Hatására a vénákban ritkábban keletkeznek vérrögök, így csökken a szívroham és az embólia veszélye.
• Növeli az ellenálló képességet, így a szervezet könnyebben küzdi le a betegségeket, fertőzéseket.
• Nélkülözhetetlen a fogak, a fogíny és a csontok egészsége szempontjából. A C-vitamin segíti a kalcium felszívódását, mely a fogak és a csontok épségéért felelős.
• Közreműködik számos olyan folyamatban, amellyel az ásványi anyagok és más tápanyagok bejutnak a sejtekbe.
• Allergiaellenes hatású, mert csökkenti a vér hisztaminkoncentrációját.
• Megakadályozza a fáradtságot, növeli életkedvünket.
• Enyhíti a nátha súlyosságát és rövidíti időtartamát.
• Erősíti az izomszövetet. >

Legfőbb forrásai: általában a zöld növények, petrezselyem, brokkoli, zöldpaprika, csipkebogyó, feketeribizli, kelbimbó, káposztafélék, karalábé, karfiol, málna, eper, citrom, narancs, kivi. A növényeken kívül jelentős C-vitamin tartalma van még a májnak is.



Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés