2017. November 17. péntek
Óvatosan a hússal! -  Halfélék -  Növényi fehérjék -  Szénhidrátok, tejtermékek, zöldségfélék
A rákbetegségek megelőzése és gyógyítása alapvetően étkezési alapokon nyugszik. Léteznek a világon olyan népességek, amelyek körében – táplálkozásukból eredően e bántalmak szinte ismeretlenek. Cikkünkben az egészségünk megőrzése érdekében szükséges étrendi változtatásokról lesz szó, s bár tudjuk, hogy a hagyományosan "magyarosnak" tartott táplálkozási szokásoktól ezek még sokszor elég távol állnak, bízunk benne, hogy minél több olvasónk talál javaslataink között saját maga és családja számára is hasznosnak bizonyuló ötleteket.

Olyan népcsoportok körében, amelyeket csak kismértékben érint a rákbetegség kockázata, a táplálék 50-60%-át is kiteszik a hüvelyesek, a gabonafélék, a hántolatlan rizs, a gyümölcsök és zöldségek. Csak nagyon ritkán fordul elő húsfogyasztás, amely ekkor is 90%-ban a halféléket jelenti, továbbá osztrigát, csigát, rákot, kagylót. E húsféléket büntetlenül lehet fogyasztani, ami viszont nem vonatkozik az egyéb, állati eredetű fehérjékre.

rákmegelőző táplálkozás

Óvatosan a hússal!

Megelőzésként és gyógyításként célszerű volna csupán két-három havonta egy-két alkalommal fogyasztani olyan húsokat, mint a sertés, marha, borjú, pulyka- és csirkehús. Nem lehet eléggé hangsúlyozni: még ilyenkor is törekedni kell rá, hogy az állatok erősen mozgatott testrészeit együk (pl. nyak, fartő- és lábszárhús). Ezek izomanyagcsere-javító hatása ugyanis a jelentős kreatintartalom miatt nagyobb, mint az egyéb testtájakról származó húsé.

Az előbbiek nem vonatkoznak például a vadhúsokra, a kecske, a juh- és a lóhúsra, valamint a lóhúskészítményekre, illetve olyan szárnyasok húsára, mint a liba, kacsa, amelyek sok szabad mozgásban élik le életüket.

Halfélék

Különösen előnyös a rák megelőzésében és gyógyításában a halhúsok fogyasztása. Ízletes, nagyon könnyen elkészíthető halfélék például a lazac, a busa, a makréla, a heringfélék, tőkehalfajták, amelyeket szardíniaként is fogyaszthatunk, de ide sorolhatjuk a fogast is. A rákszeleteket tálalhatjuk tartármártással készült hideg salátával, a kagylókonzervet feljavíthatjuk például fokhagymás tartármártással.

Növényi fehérjék

Megelőzésként és gyógyításként is nagyon kedvező hatásúak a növényi fehérjék és levesek, amelyek legalább 10%-ot tegyenek ki a napi étkezésünkben, és ez utóbbiakat is kevésbé finomított gabonamagvakból készítsük! Sűrűn fogyasszunk fényezetlen, illetve hántolatlan rizst, barna rizst, kukoricadarát, teljes kiőrlésű korpás búzaliszteket, rozslisztet, rozspelyhet, zablisztet, zabpelyhet, hajdinát lisztként vagy rizs helyett, kölest, szóját, időnként szezámmagos ételeket vagy szezámlisztet. Ajánlatos sűrűn illeszteni az étrendbe babféléket, lencsét, sárgaborsót. A gabonafélék fogyasztásában különös jelentősége van a szójának, kukoricának és a búzacsírának. E növényi fehérjéknek a többihez képest jelentős a telítetlen zsírsavtartalma.

A telítetlen zsírsavak alapvetően fontosak a rák megelőzésében és gyógyításában. Olyan élelmiszerekben találjuk meg őket, mint a halfélék, az említett növényi élelmiszerek, a szója, a kukoricacsíra vagy a kukoricából készült olaj, a hidegen sajtolt napraforgóolaj, a tökmag vagy a tökmagolaj, illetve a tökmagolaj-kapszula, busaolaj-kapszula, valamint a szezámmag-, olíva-, mogyoró- és ligetszépeolaj.

A telítetlen zsírsavak megelőzik és megakadályozzák a rákos burjánzást. Rendszeres fogyasztásuk alapvetően segíti szervezetünket abban, hogy megelőzzük vagy javítsuk a rosszindulatú elváltozásokat.

Szénhidrátok, tejtermékek, zöldségfélék

Ügyelnünk kell arra, hogy ne túlfinomított és mesterséges szénhidrátot fogyasszunk (pl. finomított cukrot vagy mesterséges édesítőszert), hanem inkább barna cukrot, mézet, melaszos cukortermékeket, szőlőcukrot vagy juharszirupot.

Előnyös a sok erjesztett tejtermék fogyasztása (joghurt, túró, kefir, tejföl), továbbá a kalciumegyensúly fenntartása sajtfélékből.

Az agysejtek regenerálásában nagy fontosságú a lecitin. Ezt kétféle élelmiszerből szerezhetjük meg agysejtjeink számára: szójából és a tojásból; ajánlatos mindkettőt sűrűn beiktatni étrendünkbe.

A rákmegelőző és gyógyító diétában fontos a következő zöldségfélék fogyasztása: szőlő, brokkoli, lila hagyma, fokhagyma, bimbóskel, kelkáposzta, patisszon, friss reteklevél, petrezselyemzöld, zellerzöld, kaporzöld, sárgarépa friss zöldje, cékla (nyersen) kipréselt leve, tengeri alga, piros színanyagot tartalmazó élelmiszerek (például fekete ribiszke, áfonya, fekete szeder), piros bogyós gyümölcsök, lila szilva, piros szőlő, málna, cseresznye, meggy.

A rákos folyamatok elindulását nagymértékben az étrendi hibák idézik elő, viszont a fentiekben leírt táplálkozás segítségével a hajlam ellenére is eredményesen megelőzhetők vagy gátolhatók.


Szerző:

Dr. Duschanek Valéria
táplálkozás-biokémikus


Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés