2017. November 18. szombat
Öltözködés -  Napozókrémek használata -  Óvakodni a szabadban -  Gyógyszerek
Divat-e a napbarnított bőr vagy sem – ebben nem foglalunk állást. Tény, hogy minden nyáron magyarok százezrei olthatatlan vágyat éreznek az iránt, hogy bőrük megszokott tónusait jó néhány árnyalattal sötétebbre cseréljék. A különböző ultraibolya sugarak káros hatásai ellen azonban nem minden esetben védekezünk megfelelően.

Leégni ugyan itthon is leéghetünk, azonban ez a veszély jóval nagyobb, ha az előszeretettel látogatott mediterrán tengerpartokon süttetjük rákvörösre magunkat. A trópusi országokra ez természetesen fokozottan igaz. Íme néhány jó tanács arra az esetre, ha az otthon megszokottnál magasabb hőmérsékletű és páratartalmú országba utazunk. Nem árt, ha néhány extra elővigyázatossági lépést teszünk a bőrkárosodás vagy a forróság okozta bajok megelőzésére.

napozó nő, napsugárzás, UV-sugárzás

Öltözködés

A napon lehetőleg viseljünk világos színű, laza és könnyű ruházatot, mely a bőrünkből a lehető legtöbbet elfedi. A pamut és a lenvászon a legmegfelelőbb. Ne feledkezzünk meg egy világos színű, széles karimájú kalapról sem. Természetesen a gyermekekre ez különösen igaz: erős napon adjunk rájuk pólót, sapkát és napszemüveget!

3 év alatti gyermeket ne tegyünk ki közvetlen napsugárzásnak! Bőrünket fokozatosan szoktassuk a naphoz, először csak 10-15 percet tartózkodjunk a napon, majd mindennap 5 perccel tovább, így akár 60-90 percre is emelhetjük a napfürdő időtartamát.

Napozókrémek használata

Válasszunk olyan napvédő terméket, amely széles skálán véd az UVB/UVA sugárzástól, 15 vagy ennél magasabb fényvédő faktorszámú, alkalmazkodik egyéni bőrérzékenységéhez (fototípusához) és ahhoz, hogy hol tartózkodunk éppen (vízpart, hegyek stb.), víz- és homokálló. Minden nap bőségesen kenjük be magunkat fényvédő krémmel, illetve fürdés után ismételjük meg a krémezést.

Óvakodni a szabadban

Lehetőleg tartsuk távol magukat a fényt visszaverő felületektől (fehér falak, homok, hó).

Terhesség esetén kerüljük a napsugárzást, mert az pigmentfoltokat okozhat!

Tartsuk szem előtt, hogy a felhők nem védenek meg az ultraibolya sugárzástól! Lehetőleg maradjunk árnyékban a nap legmelegebb, 10-től délután 2-ig tartó időszakában.

Gyógyszerek

Különösen vigyázzunk akkor, ha valamilyen gyógyszert szedünk. Számos olyan recept nélkül is kapható gyógyszert használunk (pl. antihisztaminok vagy fogamzásgátlók), melyek fotóérzékennyé tesznek, s emiatt sokkal könnyebben leéghetünk. Minden esetben ellenőrizzük a gyógyszereinket és az előírtak szerint járjunk el.

Az UV-sugárzás növeli a szürkehályog kockázatát, ezért minden olyan helyen, ahol a napsütés különösen erős (pl. magas hegyeken, illetve vízparton) viseljünk speciális napszemüveget, lehetőleg olyat, amelyikbe oldalt sem süt be a nap és fényvisszaverő-blokkoló hatása 90% feletti.


Szerző: Tarda Gabriella
2006. 09. 06. (Aktualizálva - 2012. 07. 03.)
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés