2017. November 20. hétfő
Szabad gyökök -  Tápanyagok és növényi hatóanyagok -  Antioxidáns védelem -  A flavonoidok -  Táplálkozás az egészség védelmében
Ma már a szakemberek és a laikusok is tisztában vannak azzal, hogy a civilizált világban olyan hatások érik az emberi szervezetet, amelyek gyorsítják az öregedést, és károsan befolyásolják az egészségi állapotot. Ezeknek a hatásoknak egy részét – mint a levegőszennyezés, a munkahelyi stressz – nehéz kiküszöbölni, ám a helyes táplálkozással, életmóddal mindenki tehet valamit egészségének megóvása érdekében.

Szabad gyökök

Természetes élettani folyamat, hogy szabad gyökök keletkeznek a szervezetben. Fontos szerepük elsősorban abban rejlik, hogy védelmet nyújtanak a szervezetet megtámadó káros mikroorganizmusok ellen. A szabad gyökök tevékenységét egy védelmi rendszer kontrollálja. Ha ez a kontrolláló rendszer zavart szenved, a szabad gyökök elszaporodva károsan befolyásolják az egészséges sejtek működését, és elősegítik az öregedési folyamatokat. Károsítják a DNS-t, a fehérjéket, szénhidrátokat és zsírokat.

antioxidáns táplálkozás

A túlzott szabadgyök-képződésnek számos oka lehet: a szervezet immunrendszerének gyengülése, környezeti ártalmak: sugárzás, légszennyező anyagok, túlzott alkoholfogyasztás, túlhevített olaj az ételkészítés során, dohányzás, kimerítő testedzés, gyulladásos folyamatok. A szabad gyökök elszaporodásának hatására a szervezetben betegségek vagy zavarok alakulhatnak ki, pl. idegrendszeri zavarok, szív- és érrendszeri betegségek, szembetegségek, tüdőbetegségek, daganatos megbetegedések, öregedés.

Tápanyagok és növényi hatóanyagok

A helyes táplálkozásnak kiemelkedő szerepe van az egészség fenntartásában és számos betegség megelőzésében. A tápanyagok olyan élelmiszeralkotók, amelyeket a szervezet nem tud előállítani, de szükségesek a normális növekedéshez, fejlődéshez. A táplálkozás során a szervezetbe juttatott megfelelő mennyiségű és minőségű tápanyag biztosítja a szervezet működését.

A tápanyagok mellett ismertek egyéb összetevők is, amelyek hozzájárulnak az egészség megőrzéséhez. Ezek a növényi hatóanyagok (fitonutriensek) tápanyagoknak ugyan nem tekinthetők, tápértékkel nem rendelkeznek (nem biztosítanak energiát a szervezet számára), de hiányukban kialakulhatnak bizonyos betegségek. Legtöbbjük színes vegyület, a növény színe utalhat a benne lévő vegyületre. Egyik legjelesebb képviselőjük a flavonoidok csoportja.

Antioxidáns védelem

A szervezetben felhalmozódott felesleges szabad gyökök károsíthatják a sejteket, viszont az antioxidánsok bevitelével ezt a negatív folyamatot megakadályozhatjuk. A növényi táplálékokban (zöldségek, gyümölcsök) jelenlévő antioxidánsok az utóbbi évtizedekben egyre inkább a figyelem középpontjába kerültek, mivel kiderült, hogy az egészség megóvásában nélkülözhetetlenek. Az antioxidánsoknak kitüntetett szerepet tulajdonítanak az öregedés lassításában és egyes betegségek kialakulásának megakadályozásában.

Az antioxidánsoknak két fő csoportja van: azok, melyeket a szervezet maga termelhet (pl.: enzimek, kéntartalmú vegyületek), és azok, melyekhez a szervezet a táplálék révén jut hozzá (pl.: vitaminok, ásványi anyagok). Ha ezek az anyagok megfelelő mennyiségben vannak jelen a szervezetben, akkor képesek kivédeni a szabad gyökök károsító tevékenységét. Azonban fontos megjegyezni, hogy nem nő a kedvező hatás, ha az antioxidánsokat az étrendi dózist többszörösen meghaladó mennyiségben adják, sőt túladagolásuk számos kedvezőtlen eredménnyel járhat. Ezért is ajánlott az étrendkiegészítők szedésekor szakember tanácsát kérni.

Az antioxidáns hatással rendelkező anyagok köre széles, vannak köztük vitaminok, ásványi anyagok és egyéb anyagok. Legjelentősebb képviselőik: E-vitamin, C-vitamin, béta-karotin, szelén, mikroelemek (magnézium, cink, mangán, réz), kéntartalmú vegyületek, élelmiszeripari adalékként felhasznált antioxidánsok, flavonoidok.

A flavonoidok

Szent-Györgyi Albert 1936ban mutatta ki, hogy a citrusfélékből származó flavonoidok (az antioxidánsok egy csoportja) csökkentik a hajszálerek törékenységét és áteresztőképességét. A legtöbb flavonoid vegyület kedvező hatását egyéb antioxidánsokkal (A, C, E-vitamin) együtt fejti ki, így érthető, hogy a legkedvezőbb hatás elérése érdekében fontos, hogy az antioxidánsokat természetes forrásból, változatosan összeállított étrendből kapja meg a szervezetünk.

A flavonoidok élettani szerepe szerteágazó: immunerősítő, gyulladáscsökkentő hatásúak, gátolják a daganatok növekedését, csökkentik az asztma kialakulásának esélyét, csökkentik az allergia kialakulásának esélyét; májvédő, vírus- és baktériumellenes hatásúak és kedvező hatással vannak a szívre és az érrendszerre (vérrög kialakulásának gátlása, koleszterinszint csökkentés).

Táplálkozás az egészség védelmében

A helyes táplálkozás amellett, hogy biztosítja a szervezet energia- és tápanyagszükségletét, szerepet játszik az egészség megőrzésében és a betegségek megelőzésében is. A táplálkozás megelőző (preventív) hatása köszönhető részben a vitaminoknak, ásványi anyagoknak, élelmi rostoknak, valamint a növényi élelmiszerekben található hatóanyagoknak, amelyeket összefoglaló néven fitonutrienseknek nevezünk. A növényi táplálékokban lévő fitonutriensek előnyös hatásukat leginkább az elfogyasztott élelmiszerrel felvéve, és nem mesterséges formában adva tudják kifejteni.

A szervezetben képződő szabad gyökök és a hatástalanításukra alkalmas antioxidánsok bevitele közötti egyensúly kiegyensúlyozott, vegyes táplálkozással megvalósítható. A természetes táplálékból felvett antioxidánsok előnyei közül a legfontosabb, hogy a táplálékban lévő anyagok együttesen hatékonyabbak, valamint ily módon történő fogyasztásuk nem jár semmilyen mellékhatással.

Mivel az antioxidáns vegyületek a növényi táplálékokban találhatóak, az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozásban naponta mintegy 400-600 g zöldségnek, gyümölcsnek kell szerepelnie. Egészséges egyének esetén az ugyancsak magas flavonoidtartalmú vörösbor és csokoládé is beilleszthető az étrendbe. Fontos azonban, hogy jó minőségű vörösborból napi max. 1-2 dl, míg a csokoládéból heti 2-3 alkalommal 30-30 g fogyasztása javasolható.


Forrás: Táplálkozás és tudomány
/A Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének hírlevele/
2006. 09. 06.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés