2017. November 20. hétfő
Nyúlárnyék avagy spárga -  Mint egy tápanyag „erőmű” -  Akik mégsem ehetik
A spárgarajongóknak a zöldségteremtés koronája a fehér, zöld vagy viola színű különlegesség. Utánanéztünk, hogy egy véletlen folytán hogyan született a fehér spárga és miért olyan értékes ez a hazánkban is egyre nagyobb népszerűségnek örvendő finomság.

zöld spárga

Nyúlárnyék avagy spárga

Története az ókori világba nyúlik vissza, ahol az egyiptomiak is ismerték, a görögök pedig gyógynövényként termesztették, szárítva vízhajtó hatású teát készítettek belőle. A római előkelőségeknek a zöld spárgát ünnepi alkalmak ínycsiklandó ételeként szolgálták fel. Később évszázadokig elfelejtették, majd a reneszánsszal újra az ínyencek, köztük uralkodók kedvelt étke lett, de még még mindig luxuscikknek számított. Korábbi olvasmány-élményeinkben talán előbb találkoztunk vele, mint a zöldségesek portékái között: Gabriel Garcia Marquez világhírű regényében, A száz év magányban Buendía ezredes kedvenc étele, napi eledele a vizeletet megszagosító, vízhajtó hatású finomság. Magyarországi, régi feljegyzésekből tudjuk, hogy nyúlárnyéknak is nevezik ezt az Eurázsiából származó liliomfélét.

Igazi áttörést akkor élt meg a spárga, amikor világosabb fajtája, többé-kevésbé egy véletlen folytán megszületett. A növény hajtásait agyag búrákkal védték a kártevők ellen és ezek az alkalmatosságok egyben melegen is tartották a spárgát. Ezzel a termesztési módszerrel bukkant elő a zöldnél sokkal zsengébb, lágyabb ízű és több C-vitamint tartalmazó fehér spárga. A zöld spárga is ugyanolyan értékes, sőt: mivel nem kell hámozni, több vitamint fogyaszthatunk el vele.

Mint egy tápanyag „erőmű”

A spárga, legyen az fehér vagy zöld, a szervezet számára olyan fontos ásványi anyagokat tartalmaz, mint a kálium, a kalcium, a magnézium, a foszfor, a vas. Figyelemreméltó, hogy magas víztartalma ellenére magas a káliumtartalma (190-280 milligramm 100 grammban). A kálium vérnyomáscsökkentő hatású és fontos szerepet játszik az ideg-izom ingerlékenységében. A foszfor az energia tárolásának, szállításának és hasznosításának a motorja a testben. Kevésbé tudott, hogy a spárga az egyik legmagasabb folsavtartalmú kultúrnövényünk.

Magas nitrogéntartalma miatt serkenti a veseműködést. A spárgát fogyasztónak fontos tudnia, hogy vizelete jellegzetes szagú lesz, amit a zöldség kéntartalmú vegyületei okoznak. Vitaminokban is rendkívül gazdag: A-, B1-, C-, és E-vitamin mellett K-vitamint is tartalmaz, ami megvédi a szervezetet a gombás megbetegedésektől. A spárga 93%-ban vízből áll, kitűnő salaktalanító és vízhajtó. Mivel rendkívül alacsony a kalóriatartalma (150 kalória kilogrammonként) így fogyókúrázóknak is előszeretettel ajánlható.

Akik mégsem ehetik

Sok-sok értéke mellet a spárgának van árnyékos oldala is: magas purin tartalma miatt a magas húgysav értékekkel rendelkezőknek nem ideális táplálék, ők ne fogyasszák! A vesekőre hajlamosak is jobb ha elkerülik a spárgát.

Nem csak elegáns vacsorák izgalmas előétele lehet a spárga, és már nem számít luxuscikknek sem: a piacon 300 Ft/köteg áron találkozhatunk a fehér spárgával, a zöld valamivel drágább.


Szerző: Tajnafői-Vida Éva

Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés