2017. November 21. kedd
A széles körben ünnepelt mediterrán étrend helyett most a skandináv diéta az legújabb sztár az egészséges táplálkozásban.

Az étrendet különösen a hagyományosan a péksüteményeiről és sült szalonnájáról híres Dániában fejlesztették, ahol a legújabb tudományos kutatások azt mutatják, hogy a diéta jelentős mértékben elősegíti a fogyást és a vérnyomás csökkentését. Az egészséges skandináv étrendet követő túlsúlyos dánok háromszor annyi súlyt adtak le, mint azok, akik a szokásos, húsgombócból, pizzából és spagettiből álló étrenden éltek.

A skandináv étrend a legnagyobb hangsúlyt a friss zöldségekre és gyümölcsökre, a mezőn gyűjtött gyógynövényekre, a sok halra, a kevesebb húsra és a több vadhúsra helyezi, de a kulcs az, hogy minden élelmiszert csak a szezonjában fogyasztunk. Tavasszal például zelleres sült tőkehal a menü, melegebb időben pedig kiváló választás lehet a nyári káposztával grillezett csuka.

A dániai OPUS központban Dr. Thomas Meinart Larsen vezetésével végzett vizsgálatban 181 túlsúlyos felnőtt vett részt, akik két csoportra osztva két különböző étrend egyikét követték hat hónapon keresztül. Összesen 68 személy fogyasztott hagyományos dán étrendet, a maradék 113 ember pedig a skandináv diétát tartotta, amely a helyi és a szezonális egészséges élelmiszerekből álló recepteken alapult. A résztvevők minden étkezéskor annyit ehettek, hogy jóllakjanak, és csak az adagok nagyságára kellett némileg odafigyelniük, a kalóriákat viszont nem kellett számolniuk. Az eredmények azt mutatták, hogy a skandináv diétán élő csoport tagjai átlagosan körülbelül 4,7 kilogrammot adtak le, míg a dán étrenden élők csupán 1,5 kilogrammot. A skandináv diéta ezen kívül nagyobb mértékben csökkentette a szisztolés (-5,1 Hgmm) és a diasztolés (-3,2 Hgmm) vérnyomást is, mint a dán étrend.

Az Európai Kardiológus Társaság barcelonai kongresszusán Dr. Meinart Larsen arról számolt be, hogy ez a csökkenés nagyon jelentősnek számít az egyes emberek számára, és nagy változást hozhat akkor is, ha az egész népesség esetében meg lehetne ismételni, mivel már egy kismértékű hosszú távú vérnyomáscsökkenés is mérsékeli a szív-érrendszeri halálozások gyakoriságát.


Forrás: Medipress
2014. 09. 09.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés