2017. November 20. hétfő
Ha az evés olimpiai sportág lenne, az amerikai Michael Phelps valószínűleg ott is sok aranyat szerezne. Az úszóbajnok a napját általában három, sajttal, paradicsommal, hagymával és tojással jól megrakott szendviccsel kezdi, ezt követi három csokoládés palacsinta, egy adag zabkása, rántotta és egy pár cukormázas francia pirítós.

Phelps naponta átlagosan 8000 és 10 000 kalóriának megfelelő ételt fogyaszt. Ez közel négyszerese annak, amennyire egy átlagos férfinak szüksége van. Az olimpiai étkezési tanácsadók szerint azonban minden sportolónak, testfelépítéstől és sportágtól függően egyéni diétára van szüksége.

földön ülve evő sportolónő, olimpikonok, evés

„Phelps kalóriaigénye rendkívüli, hasonlóan a sportteljesítményeihez – nyilatkozta Nancy Clark sportolókkal foglalkozó étkezési tanácsadó. – Vannak sportolók, akiknek sok energiára van szükségük, és vannak, akiknek nem, ez ilyen egyszerű. A tornászok például általában kevesebbet esznek, mint egy átlagember. Ezek a sportolók általában alacsonyabbak és soványabbak is.”

A 31 éves hétszeres olimpiai aranyérmes tornász Shannon Miller sem fogta vissza magát az evéssel aktív korszakában. Saját bevallása szerint a felkészülések idején általában két vajas-juharszirupos palacsintával nyitotta a napot, és hetente egyszer még pizza is belefért az étrendjébe.

„Tudtam, hogy ahhoz, hogy megfelelően teljesítsek, energiára van szükségem – nyilatkozta Miller, – ehhez pedig ennem kellett. Nem nagyon gondolkodtam ezeken a dolgokon, ha éhes voltam, ettem.” Miller 1996-ban vonult vissza a versenyzéstől, 2000-ben vissza akart térni az Olimpiára, de egy sérülés megakadályozta ebben. „A visszavonulásom után persze sok mindent meg kellett változtatnom az étkezési szokásaimat illetően. Az addigi 40 órás edzések mellett könnyű volt jó formában maradni. Az edzések elmaradásával azonban kénytelen voltam hozzászokni ahhoz, hogy nem ehetek azt, és akkor, amikor és amit szeretnék.”

Clark szerint egy átlagos tornász napi étrendje az alábbiak szerint alakul: reggelire zabpehely, tej és banán, ebédre valamilyen szendvics, leves, müzliszeletek és gyümölcs, vacsorára pedig sovány hús (csirke), rizs és zöldségek. „Egy súlyemelőnek ehhez képest több fehérjére van szüksége, ezért nekik az előbb felsorolt étrendhez szükséges még a tojás, a több hús és rizs fogyasztása.”

„A hosszútávfutóknak szintén igen nagy a kalóriaigényük – nyilatkozta Tara Gidus, az Orlando Magic kosárlabdacsapat étkezési tanácsadója. – A futóknak ajánlott a magas kalóriatartalmú levek, valamint az olajos magvak gyakori fogyasztása, így az energiaszint folyamatosan tartható. Az atlétáknak ezen kívül nagyon fontos az antioxidánsok fokozott bevitele, az ő szervezetük ugyanis több szabad gyököt termel, mint az átlagembereké.”

Általában a női atléták 2000-3000 kalóriát, a férfiak pedig 3000-5000 kalóriát fogyasztanak el naponta. „Phelps diétája kissé túlzásnak tűnik, de ha ez neki megfelel, akkor természetesen csinálja csak – nyilatkozta Clark. – Általában a legjobb sportolóknak van a leglehetetlenebb étrendjük, ők ugyanis génjeiknek köszönhetően azt és annyit esznek, amennyit csak akarnak.”


Forrás: Medipress
2008. 08. 19.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés