2019. Augusztus 17. szombat
A svéd Linköping Egyetem legfrissebb kutatása szerint a cukorbetegeknek a legjobban a mediterrán étrend felel meg.

A kutatás során három eltérő makrotápanyag-összetételű étrend hatását vizsgálták a vércukorszintre, a vérzsírokra és a hormonszintekre 2-es típusú diabéteszes betegekben. Az egyik étrend alacsony zsírtartalmú, a másik alacsony szénhidráttartalmú, a harmadik pedig mediterrán étrend volt. Huszonegy betegen tesztelték mindhárom étrendet véletlenszerű sorrendben. Az egyes kísérletek során hatszor vettek vért a résztvevőktől. A főként az északi országokban elterjedt alacsony zsírtartalmú étrendben a teljes energia körülbelül 55 százaléka származott szénhidrátokból. Az alacsony szénhidráttartalmú étrendben a teljes energia körülbelül 20 százalékát adták a szénhidrátok, és 50 százalékát a zsírok. A mediterrán étrendben a reggeli mindössze egy csésze feketekávéból állt, és a másik két étrendben a reggeli és az ebéd összesített kalóriatartalmát itt egyetlen kiadós ebéd tartalmazta. A teljes kalóriatartalomba a mediterrán étrendben a nőknek 150 ml, a férfiaknak pedig 200 ml vörös bor is beletartozott, amit az ebédhez fogyasztottak el.

A mediterrán étrend szénhidrátokból származó energiatartalma valahol az alacsony zsírtartalmú és az alacsony szénhidráttartalmú étrend közé esett, a zsírok forrásait pedig főként az olajbogyó, olívaolaj és a halak jelentették. A kutatás vezetői, Dr. Hans Guldbrand és Fredrik Nystrom professzor elmondták, hogy az eredmények alapján az alacsony szénhidráttartalmú étrend sokkal kisebb mértékben növelte meg a vércukorszintet, mint az alacsony nyírtartalmú étrend, a trigliceridek szintje azonban ez esetben általában magasabb volt, mint az alacsony zsírtartalmú étrend esetében. Érdekes módon a mediterrán étrend a reggeli kihagyásával és a kiadós ebéddel együtt sem váltott ki magasabb vércukorszintet, mint az alacsony zsírtartalmú étrend, az egyetlen nagy étkezés ellenére. Nystrom professzor szerint ez arra utal, hogy a diabéteszes betegeknek jobb egyetlen kiadós étkezést elfogyasztaniuk több kisebb étkezés helyett. A szakértő azt is hozzátette, annak ellenére, hogy sokan ajánlják a mediterrán étrendet, általában mindenki hajlamos elfelejteni, hogy hagyományosan a mediterrán étrendben kimarad a reggeli.


Forrás: Medipress
2013. 12. 09.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés