2018. Szeptember 25. kedd
A tüneti kezelés hosszú távon nem elég
A hátfájás gyakori probléma, egyes adatok szerint ötből négy felnőttet érint. Sokszor csak néhány napig, hétig tartó akut fájdalomról van szó. Akár hirtelen, akár fokozatosan alakul ki, az „egyszerűnek” is nevezhető hátfájás okai összetettek lehetnek, általában valamilyen kisebb baleset, sportsérülés áll hátterében, továbbá gyakori ok a mozgásszegény életmód miatt gyenge izomzat, a huzamosabb ideig tartó rossz testtartás, vagy a csontritkulás.

A kisebb sérülések, egy rossz mozdulat az izmok, inak, ínszalagok meghúzódását vagy rándulását okozza, legtöbbször a hát alsó szakaszán. A helytelen testtartás különösen az egész nap álló- vagy ülőmunkát végzőkre, autózókra jellemző. Ha a rossz tartás miatt a gerinc nem egyenletesen kap terhelést, az izmok próbálják ellensúlyozni a rossz tartást, megfeszülnek, de a megerőltetés miatt meghúzódhatnak, és máris kialakul a fájdalom. A baj kialakulását tetézi, ha a hátizomzat gyenge. A fájdalom, a feszítő érzés hirtelen vagy fokozatosan is jelentkezhet, és a hát bármely területén kialakulhat, mozgásra fel is erősödhet.

hátfájás

A tüneti kezelés hosszú távon nem elég

Az egyszerű hátfájás viszonylag egyszerűen orvosolható, de ami még fontosabb: megelőzhető. Tüneti kezelésként fájdalomcsillapító szerek, valamint ízületi és izomfájdalmak kezelésére szolgáló krémek alkalmazhatók, azonban nem szabad figyelmen kívül hagyni a fájdalom okát, és ha gyakran visszatér, mindenképp fontos szakemberhez fordulni.

A helyes testtartás mellett elengedhetetlen a hát karbantartása is: az olyan mozgásfajták, mint a jóga, az úszás, vagy a gerinctorna erősítik és rugalmassá teszik a hátizomzatot.

Ha irodai munkát végzünk, ügyeljünk arra, hogy az íróasztal és a szék megfelelően legyenek beállítva: a szék ülőlapjának magassága egyezzen meg lábszárunkéval, a háttámla érjen a lapockánk fölé és támassza meg gerincünk alsó szakaszát. Az asztallap ne legyen túl alacsony, hogy ne kelljen előregörnyednünk, és a monitor is megfelelően legyen beállítva: felső széle szemmagasságban legyen. A megfelelő ülés az autónkra is érvényes: figyeljünk oda az ülés beállítására, hogy vezetés közben karjainknak laza és könnyed mozoghassanak, és derekunk is legyen megtámasztva. Hosszú utakon iktassunk be több pihenőt.

Szintén ügyeljünk testtartásunkra, ha sokat állunk: hátunkat ne tartsuk görbén, fejünket tartsuk egyenesen, testsúlyunkat pedig az egész talpon oszlassuk el. Az otthoni munkavégzésnél figyeljünk arra, hogy ne hajolgassunk sokat, ha kell, inkább térdeljünk le, és ne emeljünk túl nagy súlyokat, főleg ne derékból megtámasztva.

Az alvás a testnek, így a hátnak is pihenést jelent, ezért nem mindegy, milyen matracot használunk: az ideális keménységű ágybetét ugyan mindenki számára mást jelent, az azonban mindenképp fontos, hogy a matrac ne süppedjen be alattunk, és az is hátunk egészségét szolgálja, ha az ágy olyan magasságú, melyből könnyen, erőlködés kikelhetünk. A legkevésbé megterhelő testhelyzet alvás közben az embriópóz: oldalt fekve kissé húzzuk fel térdeinket, és támasszuk alá fejünket egy párnával.

Ha pillanatnyilag elviselhetőnek is tűnik a hátfájás, ne bagatellizáljuk el a kérdést: gerincünk és hátunk egész életünkben szolgál minket, ha nem törődünk vele, könnyen okozhatunk magunknak mindennapjainkat megkeserítő károkat.


Szerző: Zsadon Sára
2007. 06. 05.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés