2018. Július 20. péntek
Hetven-kilencven kg súly folyamatos viselése, olykor pedig ennek többszörösét kitevő mechanikus erőhatás – nemigen gondolunk bele, milyen őrületes terhelésnek tesszük ki naponta a lábunk ízületeit, a bokát és a térdet. Az évek múltával ez a hatalmas igénybevétel megteszi hatását: az idősebbek körében egyre gyakoribb az ízületi porcok elváltozása, kopása, gyulladása, összefoglaló néven artrózisa.

térd

Milyen egy ízület belülről?

Az egyes csontok találkozásánál lévő ízületeink teszik lehetővé csontrendszerünk egyes tagjainak egymáshoz képesti elmozdulását, a végtagok és a törzs hajlítását, nyújtását. A csontvégek pontosan egymáshoz illeszkednek az ízületekben: az egyik csont sima porccal borított felszíne gömb vagy henger alakú, és ez az ízületi fej a másikba mint ízületi árokba (vápába) simul bele, az egészet pedig az ún. ízületi tok zárja magába. A két porcfelszín közötti rés az ízületi üreg, amelynek „olajozottságáról”, az egymáson csúszó felületek súrlódásmentességéről a tok belső felszínén lévő, sejtdús boholyréteg által termelt ízületi folyadék gondoskodik. A csontvégeket takaró porcszövet nagy víztartalmú, a csontnál lágyabb, rugalmas, a benne lévő kollagén rostoknak köszönhetően nagy nyomási szilárdság jellemzi. Porcsejtekből és sejtközötti állományból áll, amelynek legfontosabb összetevői glükózamin-szulfátból felépülő hosszú láncú glükózaminoglikán molekulák, valamint a kondroitin-szulfát és a hialuronsav. Az ízületi felszíneket a kékesen áttetsző, sima felszínű üvegporc, a hialin borítja. A porcszövetekben nincsenek erek, ezért a sejtjei számára szükséges táplálékot és oxigént nem a vér, hanem az ízületi rést kitöltő ízületi folyadék szállítja. Ez a különleges összetételű folyadék sokfunkciós, hiszen a síkosítás és táplálás mellett még vegyi és mechanikai védelmet is biztosít az ízületeknek: kórokozó-ellenes anyagot is tartalmaz, és segít ellenállni a külső nyomásnak.

Sérülékeny rendszer

Az ízületeink, porcaink életünk során folyamatosan terhelés alatt vannak, és ez még az ülő életmódúakra, a legpasszívabbakra is vonatkozik, nemcsak a sportolókra vagy a kemény fizikai munkát végzőkre. Az évek számának emelkedésével szinte törvényszerűen jelentkeznek gondok, és a terhelést az elhízás (a feleslegesen cipelt kilók), az egyenetlen súlyeloszlás (például gerincferdülés, vagy lábak hossz-eltérése miatt) és bizonyos mozgásformák (például emelés, ugrálás, kemény talajon futás, stb.) a sokszorosára növelhetik. Az ízületi folyadék termelődésének csökkenése, a porcok elhasználódása, kopása leggyakrabban a térd, a csípő- és a vállízületeknél okoz fájdalmat és ízületi merevséget. A porc rugalmatlanná válik, az ízületi rés kisebb lesz, a folyadék nem táplálja megfelelően a porcszövetet, alatta meszesedés kezdődik, sőt, az ízületek peremén is csontfelrakódások alakulhatnak ki. Ha ezek a csepp, madárcsőr vagy egyéb alakú csontképződmények leszakadnak a porc felszínéről, az ízületi térben helyüket változtató, igen nagy fájdalmat okozó „ízületi egerek” jöhetnek létre. A folyamat során az ízület mozgása beszűkül és a végtag is egyre nehezebben tölti be a funkcióját. A beteg maga sokáig nem veszi észre a bajt, hiszen a folyamat többnyire lassan, évek alatt zajlik, és amikor már a jellegzetes tünetek, a reggelente fájdalmasan „berozsdásodott” ízületek, nehézkesebb mozgás, ízületi duzzanat, gyulladás jelentkezik, akkorra már jelentősen előre haladt a károsodás.

Időseket és fiatalabbakat is érinthet

A kopásos ízületi bántalom, a porcdegeneráció (artrózis) esélye az idősebbeknél egyre nő, a hatvan éven felülieknek már közel kétharmada szenved tőle. Bármelyik testrész ízületénél megjelenhet, de leggyakrabban a térd és a vállízületet érinti először. A térd (illetve általában a páros ízületek) artrózisánál nem ritka, hogy a beteg akaratlanul kímélni kezdi a fájdalmas ízületet, ezért, a testsúly nagyobb részét a másik oldalra teszi át – az egyenlőtlen terheléstől aztán az artrózisos tünetek azon az oldalon is megjelennek, míg emitt az izmok gyengülni, sorvadni kezdenek. Az artrózis gyógyítására gyógyszeres (fájdalom- és gyulladáscsökkentők, porcregenerálók), fizikoterápiás (gyógytorna, fürdők, stb.) és sebészeti lehetőségek állnak rendelkezésre. Műtéti megoldásra a csontnövekmények, esetleges letört csontszilánkok eltávolítása érdekében kerülhet sor, de súlyosabb esetekben a teljes ízület cseréje, protézis beültetése is szükségessé válhat.

Hogyan vigyázhat jobban ízületei egészségére?

Mindenkinek érdemes az életkor előre haladtával fokozottabban odafigyelni csontjai, ízületei egészségére. Az érintettek a legtöbbet maguk tehetnek ezért, elsősorban rendszeres mozgással, helyes táplálkozással. Kezdeti stádiumban a terhelés csökkentése (például a túlsúlyosaknál egy súlycsökkentő diéta, az aktivitás növelése, egyoldalú terhelésnél testtartás-javító torna, stb.) is elegendő lehet a tünetek elmulasztására, a további porckárosodás megállítására. Tanácsos egy szakértővel konzultálni, hiszen nem minden mozgásforma felel meg egyformán: a fájós, agyonterhelt térdízületeket például nem szabad kitenni az ugrálással, erős zökkenésekkel járó aerobicnak, futásnak, különösen nem kemény talajon, betonon. Ez azonban nem lehet akadály, hiszen számos egyéb mozgás, így például a nordic walking, a séta, az úszás, a tai-chi, a kerékpározás számukra is megfelelő lehet. Ma már olyan gyógyszerek, táplálék-kiegészítők is rendelkezésre állnak, amelyek a porcszövetet erősítő, védő, tápláló anyagok kellő beviteléről, pótlásáról gondoskodnak. Ilyen például a porcszövet sejtközötti állományát építő glükózamin-szulfát, a kondroitin és a hyaluronsav. A glükózamin-szulfát gátolja a porcot bontó enzimek működését, javítja az ízületi folyadék viszkozitási tulajdonságait. A kondroitin javítja a porc vízmegkötő-képességét és rugalmasságát, a porcot bontó enzimeket blokkolja. A hyaluronsav sűríti az ízületi folyadékot, táplálja a porcszövetet.

Ne várja meg a nagyobb bajt: ha életkora, akár mozgásszegény életmódja, vagy foglalkozásából adódó egyoldalú terhelés miatt veszélyben lévőnek érzi ízületei egészségét, konzultáljon orvosával a megelőzés lehetőségeiről!


Szerző: Kiss Éva
2012. 11. 30.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés