2017. November 20. hétfő
Az erjesztett ételek körülbelül egyidősek az emberi kultúrával, amelyeket kezdetben tartósságuk miatt kedvelték főként, de azóta is nagy népszerűségnek örvendenek, például mert segítik az emésztést.

Észak-Afrika sivatagjaiban tevetejből készültek az első joghurtok, a nagy hőségben ugyanis csak erjesztéssel tudták eltartani az élelmiszert. A savanyú uborka Egyiptomból származik, és rengeteg bizonyíték mutat arra is, hogy már az ókori Görögországban és Rómában is fogyasztottak ecetet az emésztés elősegítésére.

erjesztett ételek, emésztés

A jobb emésztés kedvéért a világ minden táján fogyasztanak erjesztett (fermentált) ételeket, italokat: Indiában, Koreában, Kínában és Japánban édes, sós és savanyú tartósított zöldségeket, Észak- és Közép-Európában savanyú káposztát és más savanyúságokat, a mediterrán országokban pedig vörös bort. Az ilyen típusú élelmiszerekből nem szükséges sokat fogyasztani ahhoz, hogy az ételek lebontását és a tápanyagok vékonybélben való hatékony felszívódását biztosító enzimekhez jussunk.

Az erjesztést baktériumok, élesztő- és penészgombák végzik, azaz gyakorlatilag előre megemésztik az ételt: lebontják a szénhidrátokat, zsírokat és fehérjéket, és olyan mikroflórát, azaz jótékony baktériumokat hoznak létre, amelyek segítik az emésztőrendszer működését, valamint megóvnak a kórokozóktól és más parazitáktól.

A legkedveltebb erjesztett élelmiszerek közé tartoznak az érlelt sajtok, a sör, valamint a bor.

Lactobacillus Acidophilus: Ez a jótékony baktériumfaj a joghurt, a kefir és az erjesztett zöldségek legfőbb hatóanyaga, de táplálékkiegészítőkben is megtalálható.

Erjesztett zöldségek: A koreai kimchi, vagy a Magyarországon és Európában máshol is népszerű savanyú káposztában lévő jótékony baktériumok a zárt edényben történő, heteken át tartó erjedésnek köszönhetően alakulnak ki.

Miso: A többnyire szójababból készülő erjesztett pép igen népszerű az ázsiai konyhában, alapanyaga lehet rizs, árpa és csicseriborsó is. Gazdag antioxidánsokban, enzimekben és B12-vitaminban, valamint segít a szervezet sugárterhelését csökkenteni.

Savanyúságok: Nagy mennyiségben tartalmaznak tejsavtermelő baktériumokat, amik segítik a zöldségek és gabonafélék emésztését. A savanyú uborka ezen kívül igen gazdag rostokban, így segíti a megfelelő bélmozgást.

Ecet: Az ecet, különösen az almaecet gazdag jótékony hatású enzimekben és segíti az immunrendszer működését, az emésztést és a vér pH-szintjének fenntartását.


Forrás: Medipress
2011. 02. 10.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés