2018. November 20. kedd
Fejben dől el! -  Ha fejben már rendben van, akkor kövesse az alábbi pontokat:!
Elszánta magát a dohányzásról való leszokásra? Nos, ha az elhatározás megszületett, már csak a következő tíz lépést kell megtennie a dohányfüst-mentes élet felé.

A legnehezebb lépés a „fejben való leszokás”. Mindenki ismer olyan leszokottat, aki látszólag egyik napról a másikra hagyott fel a káros szenvedéllyel. Ha részletesebben kikérdezi a leszokottat, mindig kiderül, ez az elhatározás nem „magától”, és nem egyik percről a másikra született meg, hanem már hosszú évek óta foglalkoztatta a leszokás gondolata az illetőt. A legtöbb dohányzó mégis várja a csoda pillanatát, amikor hirtelen varázsütésre majd nem kívánja a dohányzást, „telítődik vele”, és minden erőfeszítés nélkül leszokik. Bizony a többség életében ez soha nem következik be, élete végéig dohányzó marad.

Ezzel a problémával nem fordulunk orvoshoz - az életünkbe kerülhet! > > >

Dohányzás leszokás tippek

Fejben dől el!

Ha komolyan szeretne leszokni, akkor először is készítsen egy listát, hogy mit nyerhet vele, legyen ez egy „örömlista”. Minden nap kell foglalkozni tudatosan a gondolattal, egyre bővíteni a listát, és ajándéknak kell tekinteni a nemdohányzás állapotát. Nem arról kell elmélkedni, hogy miért nem jó dohányozni. A pozitív lista sokkal hatásosabb, mintha csak ijesztgeti magát a dohányzás súlyos, egyébként is jól ismert következményeivel. A rémhírek ellenére a nikotinmegvonás korántsem elviselhetetlen. Mindössze 3 hét kell ahhoz, hogy a nikotin kiürüljön a szervezetből, és ez alatt az időszak alatt is fokozatosan csökken a megvonási tünet. A pozitív gondolatok listája ilyenkor jön jól. Valahányszor rátör a nikotinéhség, mindig vegye elő a listát, gondoljon arra, hogy épp most ürül a nikotin, ami ajándék a szervezetének, és mindössze néhány percet kell átvészelni. A következő „roham” enyhébb lesz, egyre ritkább, majd mindössze 21 nap alatt teljesen eltűnik. Ne gyújtson rá egyszer sem, mert ezzel a nikotinraktárak újratöltődnek, és kezdődik az egész előlről. Mindig gondoljon arra, hogy a dohányzás csak egy rossz szokás, ettől nem boldogabb az élet, dohányozni nem jó. Nem is a nikotinfüggés okozza a legfőbb problémát, hiszen ha ez lenne a probléma, akkor a nikotinpótló készítmények használatával és fokozatos csökkentésével mindenki sikeresen leszokna. A leszokási arány mégis mindössze 7-13%. A dolog sokkal inkább fejben dől el. Azt a téves elképzelést kell eloszlatni, hogy dohányozni jó, hiszen éppúgy élvezik az életet azok is, akik nem dohányoznak. Ha alaposan belegondol, nincs abban semmi jó, legalábbis semmi olyan, ami megéri, hogy 20 évvel rövidebb legyen az élet. Érdekes tény, hogy aki többet dohányzik, nem szokik le nehezebben mint az, aki csak 5-10 szálat szív naponta. Nincs „kicsi” vagy „nagy” nikotinfüggés. A dohányzás az dohányzás, mindegy, hány szál okozza a függést. Ha valaki sokat dohányzik, és már panaszai is vannak, annak sokkal nagyobb ajándék a nemdohányzás, már 2-3 nap alatt érezni fogja a pozitív fizikai hatásokat, a visszatért életerőt, ami erőt ad a folytatáshoz. Mikor érdemes leszokni? Egy dohányzó ember mindig meg tudja mondani, hogy most épp miért nem aktuális. Mindig van nehéz munkaügyi helyzet, egy családon belüli feszültség, vagy épp egy társas összejövetel, kellemes utazás, karácsony, Szilveszter, névnap vagy szülinap, nehéz hét vagy csak nehéz nap. Mindig csak holnap van az az időpont. A fejben való leszokás lényege, hogy tudatosítjuk, hogy ezek az alkalmak nem azért jók, mert dohányzunk. Maguktól az eseményektől jók, hiszen a nemdohányzók is élvezik a jó társaságot, s ha megtörténik a leszokás, az események éppoly élvezetesek maradnak. Szánjon időt a fejben való leszokásra, ha ez megtörtént, akkor minimális neézséget fog okozni a dohányzás elhagyása. Ajándékozza meg magát és szeretteit a dohányzásmentes léttel, a hosszabb élettel!

Ha fejben már rendben van, akkor kövesse az alábbi pontokat:!

•1. Meg kell határoznia a leszokás pontos dátumát, és ehhez ragaszkodni kell.

•2. Mindig találjon magának elfoglaltságokat, amelyek hozzásegítik, hogy ne gondoljon a cigarettára. Szabaduljon meg hamutálcáitól, öngyújtóitól és a még fel nem bontott cigarettáitól! Mire lemegy a boltba, hogy vegyen egy doboz cigit, el fog múlni a nikotinéhség.

•3. Bőségesen fogyasszon folyadékot! Tartson keze ügyében egy pohár ásványvizet vagy gyümölcslevet, és szürcsölgesse!

•4. Legyen egyre aktívabb! Sétáljon ahelyett, hogy kocsiba vagy buszra szállna, próbáljon lépcsőn járni a lift helyett. A mozgás ellazít és sikerélményt nyújt.

•5. Értékelje pozitívan az Önnel történteket, tekintse ajándéknak.

•6. Nincs kivétel! Nincs olyan rossz vagy jó hír, olyan élethelyzet, amely akár egy szál cigaretta elszívására okot adna. Ez újabb és újabb szál utáni vágyakozást váltana ki.

•7. Ajándékozza meg magát! A cigarettán megspórolt pénzén vegyen magának valami apróságot vagy akár nagyobb dolgot: olyat, amit egyébként nem vett volna meg.

•8. Figyeljen oda az étkezésre! Ne essen neki a zsíros ételeknek. Próbálja ki a friss gyümölcsöt és zöldséget, cukormentes rágógumit, esetleg édességet!


Szerző: Nagy Tünde
2018. 11. 05.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés