2024. Július 16. kedd
Ahogy közelednek a hidegebb hónapok, előtérbe kerülnek a fagyasztott zöldségek és gyümölcsök, hisz szezonon kívül is szeretnénk őket fogyasztani. Fontos, hogy a téli hónapokban is fenntartsuk a szükséges zöldség- és gyümölcsfogyasztásunk. De vajon a mirelit zöldségek és gyümölcsök is ugyanolyan jótékony hatással bírnak, mint a frissek?

2019-es adatok alapján az Európai Unió 15 évnél idősebb lakosságának 33%-a nem eszik elegendő zöldséget és gyümölcsöt naponta, és csupán 12%-uk fogyasztja el a felnőtt ajánlásnak megfelelő 5 vagy annál több adag zöldséget és gyümölcsöt!

Fagyasztott zöldségek

A gyorsfagyasztott élelmiszerek hőelvonás útján tartósított élelmiszerek, amelyek felhasználhatósági ideje a friss termékhez képest hosszabb, így tovább marad elérhető a vásárló számára. A fagyasztott termék minőségét nagymértékben meghatározza, hogy a fagyasztás milyen gyorsan történik.

A lassú fagyasztás többnyire otthoni körülmények között zajlik, mely során nagyméretű jégkristályok keletkeznek az élelmiszer pl. gyümölcs szöveteiben, amely szerkezeti károsodást okozhatnak. Ilyenkor felengedés során kifolyt lével távozhatnak vitaminok és ásványi anyagok (ezért is ajánlott a kifolyó nedvet összegyűjteni és újra felhasználni amennyiben lehetséges).

Az ipari keretek között zajló gyorsfagyasztás során nincs idő ezeknek a nagyméretű kristályoknak a kialakulására, így szöveti károsodás sem következik be, minimális lesz a hasznosanyag-veszteség. Hűtés hatására az élelmiszerben lévő mikróbák „hibernálódnak”, de nem pusztulnak el!

Fontos kiemelni, hogy a napi szintű zöldség és gyümölcsfogyasztás mennyire kedvezően hat egészségi állapotunkra, és számos betegség, többek közt az elhízás kialakulásának esélyét is csökkentheti. Nagyobb mennyiségű zöld leveles zöldségek és gyümölcsök fogyasztásával csökkenthető például a 2-es típusú cukorbetegség kockázata.

Vajon a mirelit termékek is kifejtik ugyanazon jótékony hatásaikat?

Egy kutatás alapján, amelyben mirelit zöldségek és gyümölcsök vitamintartalmát hasonlították össze, az eredmények azt mutatták, hogy a friss és mirelit termékek vitamintartalma hasonló arányú volt, sőt a fagyasztott áruké esetenként magasabb is volt, mint a tároltaké. Azonban néhány fagyasztott mintában, a béta-karotin mennyiségében jelentős csökkenés volt kimutatható.

Egy másik kutatás is megvizsgálta a hűtőben tárolt és fagyasztott termékek közötti különbségeket, C-vitamin, A-provitamin és folsavtartalom tekintetében. A kutatók ez esetben is arra jutottak, hogy itt sem igaz az a tévhit, miszerint a friss élelmiszerek tápértéke lényegesen nagyobb a fagyasztott változathoz képest. A fagyasztott és friss élelmiszerek vitamintartalma nem mutatott jelentős különbséget.

Mit mond az OKOSTÁNYÉR®?

Az OKOSTÁNYÉR® útmutatása alapján nem kérdés, hogy étrendünknek naponta legyen része a zöldség és a gyümölcs, s legalább 1 adagja friss , ugyanakkor a mirelit változatok használatával színesíthető az étrend.

Néhány gyakorlati tipp a mirelit termékek vásárlásával és felhasználásával kapcsolatosan:

• Ne vásároljunk sérült csomagolású terméket. Ha megtapogatva azt érezzük, hogy nagyobb tömbök vannak a csomagban, ne vegyük meg.

• Lehetőség szerint a vásárlás utolsó lépése legyen a hűtött termékek kosárba helyezése.

• Figyeljünk a minőség-megőrzési illetve a fogyaszthatósági időre.

• A fagyasztott élelmiszert felengedés után már nem szabad újra lefagyasztani.

• Némi színváltozás elfogadható a fagyasztott zöldség, gyümölcs esetében a hosszú idejű tárolás miatt.

• A zöldségeket a felhasználási javaslat szerint, vagy felengedés nélkül tegyük forrásban lévő vízbe vagy hevített zsiradékba.


Forrás: okostanyer.hu
2022. 10. 10.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés