2006-ban az USA-ban nagyjából 650 ezer új cég kezdte meg működését, de közel 565 ezer fel is függesztette tevékenységét. A jelenség oka a vállalkozók túlzott optimizmusa, illetve az, hogy sokan túlságosan bíznak magukban, és anélkül kezdenek vállalkozásba, hogy figyelembe vennék a verseny és a piac méretét. Briony Pulford, az angliai Leicester Egyetem pszichológusa szerint mindezek elkerülhetetlen következménye a korai csőd.
A pszichológus és kollégái egy piaci körülményeket modellező szimulációs játékot szerveztek, melynek során a résztvevőknek különféle piaci helyzetben kellett vállalkozást indítaniuk, és a döntéseik következményeként a való élethez hasonlóan vagy növelték tőkéjüket, vagy veszteséget könyvelhettek el.
Pulford eredményei szerint amikor a szimuláció során a siker a szakértelemtől függött, túlzott önbizalom esetén a résztvevők hajlamosabbak voltak olyan piaci területen befektetni, amely túl kicsi volt még egy szereplő eltartásához. Mindez azt jelzi, hogy a vállalkozók nem veszik eléggé figyelembe a piac kapacitását. Az is kiderült, hogy túl optimista döntéseket leginkább azok hoztak, akik teljes mértékben megbíztak saját képességeikben, a beképzeltség tehát nem a másokhoz való összehasonlításból fakadt.
A pszichológus azt javasolja a buzgó vállalkozóknak, hogy óvakodjanak a túlzott önbizalomtól, valamint legyenek óvatosak a túl kicsi, vagy a könnyű üzleti lehetőségeket rejtő piaci területekkel kapcsolatban.