Az átlagon felüli olvasási készséget mutató kicsik intelligenciája az idő múlásával társaikénál nagyobb ütemben növekedhet – állítják brit szakértők, akik 1 890 egypetéjű ikerpárt vettek górcső alá a szigetországban. A résztvevők 7, 9, 10, 12 és 16 esztendős korukban olvasási és IQ-tesztet töltöttek ki. Mivel mindegyik ikerpár tagjai osztoztak a genetikai és a környezeti tényezőkön is, a köztük megfigyelhető különbségek csak egyéb faktorok számlájára írhatóak: például az olvasásra buzdító tanárok és diáktársak jelenlétére.
Az ikrek között megfigyelhető olvasási készségbeli különbséget későbbi intelligenciakülönbséghez lehetett kötni, elsősorban a szókincs és az érvelés terén. Az összefüggés már hétéves korra nyilvánvalóvá vált. Ez arra enged következtetni, hogy a korai olvasási készségek is befolyásolják az intellektuális fejlődést – magyarázzák a kutatók a Child Development című szakfolyóirat július 24-i számának hasábjain. „Ha az eredményeinknek megfelelően igaz, hogy a szabadidős olvasás befolyásolja az intelligenciát, akkor világos a pedagógusoknak szóló üzenet” – fogalmazott a kutatást irányító Stuart Ritchie, az Edinburgh-i Egyetem pszichológus munkatársa. „Azok a gyerekek, akik nem kapnak megfelelő segítséget az olvasás megtanulásában, lényeges intelligencianövelő hatástól esnek el” – tette hozzá a szakértő. Az eredmények azt is segítenek megérteni, hogy ugyanabban a családban hogyan nevelkedhetnek különböző intelligenciaszintű csemeték – még akkor is, ha közösek a génjeik, az életkörülményeik és a szüleik.