2021. November 30. kedd

  Fogyókúrázóknak: Légkeveréses Halogén Főzőkészülék

A koffein több mint 63 növényfajta levelében, magjában és gyümölcsében megtalálható alkaloid, a legtöbben világszerte mégis a kávéból nyerik ki napi adagjukat. A serkentő, fáradtságot késleltető hatású anyagról sok tévhit kering. Vajon igazak?


Tévhit: A koffein függőséget okoz
Tény: Nos, ez attól függ, mit nevezünk függőségnek. A koffein serkenti az idegrendszert, és rendszeres fogyasztása enyhe fizikai függőséget okozhat. Ennek ellenére nem befolyásolja úgy az életünket, mint a kábítószerek, ezért a szakértők többsége nem minősíti a koffeinfüggőséget függőségnek. A koffeinfogyasztás hirtelen leállítása esetén fejfájást, kimerültséget, szorongást, ingerlékenységet, rossz kedélyállapotot és koncentrációs problémákat tapasztalhatunk, ezt azonban az elfogyasztott mennyiség fokozatos csökkentéssel ki lehet küszöbölni.

Koffein tévhit

Tévhit: A koffein álmatlanságot okoz
Tény: Attól függ. A szervezet gyorsan felszívja a koffeint, de gyorsan ki is üríti. A májban feldolgozott koffein felezési ideje viszonylag rövid: körülbelül 4-5 óra alatt az elfogyasztott koffein fele eltávozik a szervezetből, további öt óra múlva pedig 75 százaléka eltűnik. Ha valaki nem túlérzékeny, a reggeli egy-két csésze kávé nem befolyásolhatja az éjszakai alvást. Ha biztosra akarunk menni, hogy ne kelljen birkákat számolnunk lefekvés után, az utolsó kávét legalább hat órával ágyba bújás előtt igyuk meg.

------------------------------------------------------HIRDETÉS-------------------------------------------

Légkeveréses Halogén Főzőkészülék:

38 800 Ft HELYETT 15 990 Ft!

Akár zsír vagy olaj nélkül is süthetünk benne. Füst- és szagmentes!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tévhit: A koffein növeli a csontritkulás, a szívbetegség és a rák kockázatát

Tény: A mértékletes koffeinfogyasztás, azaz körülbelül napi 300 milligramm, vagyis három csésze kávé fogyasztása az egészséges felnőttek többségében semmilyen kárt nem okoz. Egyesek, köztük az idősek és a magas vérnyomásban szenvedők azonban érzékenyebbek lehetnek hatásaira.
Csontritkulás: Nagy mennyiségben, hét-nyolc csésze kávé esetén a koffein növelheti a kalcium- és magnéziumveszteséget a vizeletben. Ha viszont elegendő kalciumot fogyasztunk, a legújabb kutatások szerint a koffein nem növeli a csontvesztés mértékét. Idősebb nőknek mindenesetre érdemes lehet kikérniük orvosuk véleményét, hogy érdemes-e legfeljebb 300 grammra korlátozni koffeinfogyasztásukat.
Szívbetegség: Nagyszabású kutatások azt mutatták, hogy a koffeinfogyasztás nem növeli a szív-érrendszeri betegségek kockázatát, nem fokozza a koleszterinszintet, és nem okoz szabálytalan szívverést. Érzékenyebbeknél a pulzus és a vérnyomás rövid időre enyhén megemelkedhet, de ennek mértéke minimális. Magas vérnyomásban szenvedők a biztonság kedvéért kérjék ki orvosuk véleményét.
Rák: Tizenhárom, összesen 20 ezer ember részvételével készült tanulmány elemzése nem mutatott összefüggést a rák és a koffeinbevitel között. Sőt, a koffein valójában védő hatást is gyakorolhat bizonyos daganatos betegségek ellen.

Tévhit: A terhes és a teherbe eséssel próbálkozó nőknek nem tanácsos a koffein fogyasztása
Tény: A koffein és a termékenységi tényezők összefüggését vizsgáló kutatások szerint a mértékletes koffeinfogyasztás biztonságos. A koffein és a teherbe esés idejének kapcsolatát vizsgáló kutatások sem hoztak meggyőző bizonyítékot arra nézve, hogy a koffeintartalmú italok csökkentenék a teherbe esés esélyét. A mértékletesség azonban itt is ajánlatos: a terhes nők lehetőleg ne fogyasszanak napi 200 mg-nál több koffeint.

Tévhit: A koffein ártalmas a gyerekeknek
Tény: A gyermekek koffeinlebontó képessége általánosságban véve ugyanolyan, mint a felnőtteké. A kutatások nem találtak kimutatható hatást a hiperaktivitásra és a figyelem időtartamára. Mindenesetre annak ellenére, hogy a kutatási eredmények szerint a napi legfeljebb 300 mg koffein fogyasztása nem ártalmas a gyermekeknek, a koffeint tartalmazó üdítőitalok és energiaitalok semmi esetre sem számítanak számukra egészségesnek.

Tévhit: A koffein ellensúlyozza az alkohol hatását
Tény: A klisé szerint egy csésze kávé kiüti az előtte felhörpintett alkohol hatását, kutatások szerint azonban ez nem igaz, és a koffein nem segít kijózanodni, sőt, még fel is erősíti az alkohol hatását. Azok, akik az alkohol mellett kávét is isznak, úgy vélik, nyugodtan a volán mögé ülhetnek, pedig reakcióidejük csökken, és a statisztikák szerint nagyobb valószínűséggel szenvednek autóbalesetet.

Tévhit: A koffeinnek nincs egészségügyi előnye
Tény: Egy biztos, a koffein fokozza az éberséget, a koncentrációs készséget, az energiaszintet és a tisztafejűséget, és ezt a kutatási eredmények is alátámasztják. A koffeintartalmú italok az utóbbi időben a figyelem középpontjába kerültek magas antioxidánstartalmuk miatt, ami a szív egészségét javítja, és segít a rák megelőzésében. A hisztaminok koncentrációjának csökkentésére irányuló képességének köszönhetően a koffein az allergiás reakciókat is hatékonyan kezelheti, bár ennek bizonyításához további kutatásokra lesz szükség. Néhány kutatás szerint a koffein a Parkinson-kór, a májbetegség, a kolorektális daganatok és a 2-es típusú cukorbetegség kockázatát is csökkentheti.

Ahogyan mindenben, a koffein esetében is a mértékletesség a kulcs. A szakértők azt javasolják, hogy a felnőttek napi koffeinfogyasztása ne haladja meg a 300 mg-ot.


Forrás: Medipress

Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés