Amerikai és izraeli kutatók kihúzott fogakon vizsgálták a különböző fokú mechanikai nyomás hatását. Kiderült, hogy a fogakat alkotó rendkívül kifinomult szerkezetű anyag egészen különlegesen viselkedik nyomás alatt.
„A fogak felépítése a katedrális-szerű geometriát követi és az idővel kialakuló mikrorepedések hálózatának segítségével osztja el a nyomást – magyarázta Herzl Chai, a Tel Avivi Egyetem Gépészmérnöki Karának professzora. Ez, és a fogak mikrorepedéseket begyógyító képessége gátolja meg, hogy darabokra törjenek, amikor olyan keményet eszünk, mint például a diófélék.”
Ez a szerkezet a repülőmérnökök számára is érdekes lehet a jövő repülőgépeinek és űrjárműinek tervezésében. Az autóiparban és a repülőgépgyártásban már használnak hasonló törésgátló anyagot, rendszerint üvegszálakat vagy szénszálakat ágyaznak törékeny mátrixba, azonban a fogakban a rostok hullámos szerkezetben és számos rétegben helyezkednek el. Emiatt az esetleges törésnek nincs határozott iránya és a fog nem tud széttörni.