2024. Szeptember 06. péntek
Kezdő vagy rutinos, milyen képességekkel rendelkezik? Autóvezetési szimulátorok segítségével mutatták ki a sofőrök közötti kognitív különbségeket.

A Chinese Science Bulletin folyóiratban megjelent, Shi Cao, Yulin Qin és Mowei Shen által jegyzett tanulmány a kezdő és tapasztalt sofőrök közötti legfőbb kognitív különbségekről számol be. A kutatás célja az volt, hogy az eredményeket összevetve pontosabb és jobb autóvezető-képzéseket tudjanak tartani, valamint egyre intelligensebb és a vezetői igényeket valóban figyelembe vevő segédrendszereket lehessen kidolgozni. A vizsgálathoz egy, a komplex kognitív tevékenységek mérésére is alkalmas szimulátort alkalmaztak a szakemberek. Kínában a vezetési tapasztalat igen kritikus emberi eleme a biztonságos közlekedésnek, hiszen több mint 100 millió embernek van jogosítványa, ám ezek durván egyharmada még kezdő sofőrnek számít, mert még nincs 3 éves rutinjuk sem. Ekkora mennyiségű kezdő autóvezető nagy kockázati tényező a balesetek tekintetében.

A kognitív pszichológia szempontjából az autóvezetés egy olyan összetett feladat, amely több kognitív képesség tökéletes összehangoltságát igényli, beleértve a megfigyelésbeli, észlelési, döntéshozatali és memóriabeli készségeket. Ezekre a kognitív készségekre már korábbi tanulmányokat is szenteltek, ám ezekben külön-külön vizsgálták a képességeket, míg a Cao és kollégái által készített vizsgálat egy időben mérte ezeknek a mechanizmusoknak a szerepét és egyszerre vizsgálta a különbségeket a tapasztalt és tapasztalatlan sofőrök között. Az eredmények közül a két csoport közötti legszembetűnőbb különbség a sávtartási képesség volt. A tapasztalt sofőrök rövid látótávolsággal is jól tudták tartani a sávot, míg a tapasztalatlanok erre lényegesen kevésbé voltak képesek. Ez annak tudható be, hogy nincsen elegendő rutinjuk az útból fakadó információk feldolgozásában és abból a további szakaszokra való következtetések levonásában.A szakemberek abban bíznak, hogy a mostani megfigyelések nagy segítséget nyújthatnak mind az autóvezetési képzések fókuszának tekintetében, mind pedig a vezetési segédrendszerek kifejlesztésében.


Forrás: Medipress
2013. 08. 15.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés