Nyomtatás 
Forrás: Vital.hu (https://vital.hu)

Hogyan tanulhatják a gyerekek hatékonyabban a matekot?

A matematika elvont mozdulatokkal való oktatása segít a gyerekeknek a tantárgy tanulásában. Amerikai pszichológusok kimutatták, hogy a nyolcévesek jobban megértették a matematikai alapelveket, amikor a kezüket és az agyukat egyszerre használták.

A gyerekeknek úgy tanították a "4 + 2 + 6 = _ + 6" és az ehhez hasonló képletek megoldását, hogy az összeadandó számok alatt V alakban rámutattak az ujjukkal a számokra, majd rámutattak az üres helyre. A Psychological Science szaklapban megjelent tanulmány szerint ez segít az elv általánosításában.

A pszichológusok úgy vélik, hogy amikor a gyerekek mozognak és mozdulatokat tesznek, fizikailag is képesek kifejezni gondolatokat, ami segíti a tanulási folyamatot. A mostani kutatás azonban még tovább megy azzal, hogy azt állítja, az elvont mozdulatok hatékonyabban befolyásolhatják a tanulást, mint a tárgyak manipulálása és megérintése. Miriam Novack, a Chicagói Egyetem pszichológusa elmondta, a kutatás azt mutatja, hogy a gyerekek mozgásra ösztönzése segít az elv megtanulásában, ezen kívül azonban az elv általánosítását is elősegíti. „Ezzel szemben azok a gyerekek, akiket arra kérnek, hogy tárgyakat mozgassanak és manipuláljanak, túlságosan a tárgyakra és a feladvány felületes jellemzőire összpontosítanak.

Kísérletükben közel száz nyolc-kilenc éves gyermeknek tanítottak meg egy egyszerű összeadást, Az egyik csoportban a gyerekek mágneses számokat vettek fel, és mágnestáblára helyezték azokat az egyenletben. A másik csoport ugyanezt a tevékenységet utánozta, de nem értek hozzá a mágneses betűkhöz. A harmadik csoport tagjai pedig elvont V alakban mutattak a kezükkel a számokra, hogy csoportosítsák a számokat, és így oldják meg a feladványt. A gyerekeknek ezután hasonló feladványt kellett megoldaniuk, hogy kiderüljön, mennyire értették meg a háttérben húzódó alapelvet. Csak azok a gyerekek tudták megoldani az elv általánosítását igénylő új feladványt, akik a V mozdulatot tették az előző feladatban. A tanulmány vezető szerzője, Susan Goldin-Meadow szerint az eredmények első ízben bizonyítják azt, hogy a kézmozdulatok nemcsak az éppen megoldandó feladatban segítenek, hanem ami még fontosabb, elősegítik az alapelv általánosítását is.



A cikket a vital.hu-n az alábbi címen találja meg:
https://vital.hu/matek-kezzel