Joshua J. Fenton és munkacsoportja ötvenezernél is több felnőtt beteget kérdezett meg az első kezelési évben arról, mennyire elégedettek a betegellátással, valamint a kórházi kezelésük gyakoriságáról és a kezelések, gyógyszerek költségeiről. A következő években a felmérést megismételték. Az átlagosan négy éves vizsgálati időszakban 36 428 beteg adatait értékelték.
Az adatokat négy csoportba osztották a páciensek elégedettsége alapján, majd a négy betegcsoport sorsának alakulását szigorú statisztikai mérlegeléssel összehasonlították. Az első eredmény megfelelt a várakozásoknak, vagyis a legelégedettebbek ritkábban kerültek sürgősségi osztályra. E csoport tagjaira lényegesen több egészségügyi költség jutott, és sokkal több gyógyszert is fogyasztottak, mint a legelégedetlenebb betegek.
Az ellátást legjobbnak tartó páciensek azonban gyakrabban kerültek különféle okokból kórházi felvételre, és 26 százalékkal gyakrabban haltak meg, mint a legelégedetlenebb páciensek.
A szakértők között vannak, akik szerint a súlyosabb betegekkel a kezelőorvos kitüntetett figyelemmel foglalkozik, ezt a páciens érthető elégedettséggel fogadja, viszont a halálozás ebben a csoportban a legnagyobb. Mások viszont semmiféle magyarázattal nem tudnak a szokatlan jelenségre szolgálni.
Az eredmények az Archives of Internal Medicine című folyóiratban jelentek meg.