A Washingtoni Egyetem kutatója, Hunter Hoffman dolgozta ki azt a virtuális valóság (VR) terápiát, amellyel a betegeket háromdimenziós északi világba, a SnowWorldbe viszik, ahol hóembereket és jégkunyhót kell építeniük. A speciális, szemüvegként viselhető személyi kijelzők és a külső zajokat kirekesztő fülhallgatók olyan érzetet keltenek, mintha valóban fagyos tájra került volna a játékos.
A hideget ábrázoló virtuális tér a súlyosan megégett gyerekeknél az égés tüzét ellensúlyozza, a fájdalomérzetet csökkenti, és ezért a fájdalomcsillapítók adagolását a felére lehet csökkenteni – derült ki a rendszer teszteléséről készült 2007-ben publikált tanulmányból.
A fájdalom enyhítésével foglalkozó amerikai szakorvosok (American Pain Society) idei találkozóján a virtuális valóság élményének fájdalomra gyakorolt hatását mutatták be a kutatók, amit 25 hatvan év feletti beteg bevonásával vizsgálatak. A kutatók arra voltak kíváncsiak, hogy a fájdalom érzése miként változik a virtuális világba merülés mértékével.
A résztvevők egyik csoportja fejen viselhető, a külvilágot kizáró kijelzővel látták el, és a virtuális világ hangjait is térhatással hallhatták, a többiek pedig ugyanezt a szoftvert használták, de olyan monitoron, amely nem zárta ki teljesen a külvilágot és a látványhoz kapcsolódó hangokat sem közvetítette.
A két csoportot ezután a virtuális valóságot segítő eszközökkel, és ezek nélkül is fájdalomnak tették ki. Az eredményekből kiviláglott, hogy mindkét csoport esetében a virtuális valóság „valódisága” lényegesen csökkentette a betegek fájdalomérzetét.