A kísértést jelentő ételek jelenléte erősíti az akaraterőt, derül ki a Journal of Consumer Research legfrissebb számából. Meglepő, de az önfegyelem annál jobban működik, minél több időt tölt a fogyasztó bűnbeesést jelentő ételek társaságában.
A közlemény szerzői, Kelly Geyskens, Siegfried DeWitte, Mario Pandelaere és Luk Warlop (a belga leuveni Katolikus Egyetem kutatói) több vizsgálatsorozatot végeztek el, melyek során valódi kísértésbe hozták a résztvevőket.
Megállapították, hogy az M&M's cukorka jelenléte – szemben a képekkel, illetve az illatokkal – erősítette a vizsgálati személyek önfegyelmét. Három kísérlet alapján derítették ki, hogy a kísértést jelentő szituációban beinduló önszabályozó folyamatok segítenek ellenállni a későbbi kísértéseknek, és ezáltal könnyebben szabályozható a táplálkozás.
A kutatók szerint a korábbi vizsgálatok során nem különítették el a valódi és a látszólagos kísértést. Valódinak számít például egy adag étel az asztalon, míg látszólagos a kísértés, ha csak az étel fényképét, vagy illatát mutatják be a résztvevőknek, és nincs esély a tényleges fogyasztásra.
A három kísérlet alapján elmondható, hogy segítheti a táplálékbevitel szabályozását, ha a fogyasztókat valódi ételekkel próbálják kísértésbe hozni. Inkább tartsunk tehát otthon egy nagy adag édességet, mert akkor ellen tudunk állni a kísértéseknek, míg ha a magazinokban és a tévében látjuk meg a finom falatokat, később könnyebben bűnbe eshetünk.