2019. Április 20. szombat
Mi változik tavasszal? -  Meddig szedjünk vitamint?
A tavasz beköszöntével szedjünk még vitaminokat, vagy elég a zöldségekkel és gyümölcsökkel bevitt vitamin és nyomelem? Ha eddig szedtünk vitaminkészítményt, most már nyugodtan leállhatunk vele? Ha eddig nem szedtünk, érdemes most elkezdeni? A fenti kérdések sok további kérdést vetnek fel, és a válaszok sem egyértelműek. Megpróbáltuk összeszedni, hogy mi az igazság.

Étrend-kiegészítésre azért van szükségünk, mert normál táplálkozással nem visszük be a megfelelő minőségű tápanyagokat, megfelelő mennyiségben. Ez a mai étkezési szokások mellett egész évben érvényes, de az év hidegebb időszakában a legjellemzőbb. Késő ősztől tavaszig sokkal kevesebb zöldséget és gyümölcsöt tudunk fogyasztani, melynek következményeként jóval kevesebb mikrotápanyag jut be szervezetünkbe. Ráadásul a télen hozzáférhető – főleg déli – gyümölcsök a szállítás és tárolás során sokat veszítenek vitamintartalmukból, sőt tartósítószerekkel szennyezettek. Ilyenkor mindenképp szükség van kiegészítésre, amellyel számos heveny betegség megelőzhető.

Étrend kiegészítő kanálon

Mi változik tavasszal?

A jó idő beköszöntével több zöldség kerül az asztalunkra. Ne feledjük azonban, hogy ezek a primőr zöldségek még nem láttak sok természetes napfényt. A gyümölcsöknek pedig még itt sincs a szezonja, így azok nagy tároló házakból kerülnek asztalunkra. Mindkét esetben igaz, hogy a növények messze nem érték még el azt a minőséget, amely elvileg biztosítaná a vitaminok megfelelő bevitelét. Ezekben a növényekben ráadásul sokkal magasabb az olyan mezőgazdasági mérgek mennyisége, melyek eltávolítása plusz terhet ró szervezetünkre. Így az épphogy megfelelő szinten levő vitaminkészleteink tovább csappannak. Ráadásul a vízoldékony vitaminok raktározása igen korlátozott mértékű szervezetünkben, tehát bevitelük folyamatosan szükséges. Hamis biztonságérzetünk lehet tehát a tavaszi időszakban, ami azért veszélyes, mert ha eddig szedtünk valamilyen multivitamint, akkor szervezetünk még jobban megérzi annak hiányát. Ezt például az is bizonyítja, hogy tavasszal sokkal gyakoribbak a sportsérülések (ínszakadások), melyek részben a szövetek mikrotápanyag-ellátottságának csökkenésére vezethetők vissza.

Meddig szedjünk vitamint?

Anyagcserénk többszázezer éven keresztül alakult ki. Őseink fő tápanyagforrásai kezdetben növényi eredetűek voltak, és ez egészült ki állati eredetű tápanyagokkal. Az elmúlt párezer évben, és ahhoz képest is az elmúlt száz évben jelentős változás ment végbe táplálkozásunkban. Érdemes elmenni az állatkertbe és megnézni a csimpánzok napi menüjét. Egy-két gyümölcs naponta nem elég a gyorsan ürülő vitaminok pótlására. Ráadásul számos vizsgálat szerint a táptalaj kizsigerelése folytán bizonyos tápanyagok szintje csökkent a növényekben az akár évtizedekkel korábbi értékekhez képest is. Hogy mi hiányzik, az területenként is változó. A kérdés csupán az, hogy ki mihez nem jut hozzá.

A kiegészítők képesek kivédeni az olyan hiánybetegségeket, amelyek a modern, sokszor egyoldalú táplálkozás következményei. Ezen felül terheltségünktől függően nagyobb mennyiségeket is képesek biztosítani bizonyos vitaminokból, amelyeket a táplálkozással már be sem tudnánk vinni.

A mai tipikus táplálkozás sok életbevágóan fontos vitaminból a minimális szintet sem biztosítja. Kalciumból, Magnéziumból, Cinkből, Mangánból, B6-vitaminból, D-vitaminból és Omega 3 zsírsavból az emberek nagy része nem viszi be a megfelelő mennyiséget. Ezen említett tápanyagok csak a legnyilvánvalóbbak. Tovább rontja a helyzetet, hogy a különböző problémáink miatt folyamatosan diétázunk. A fogyókúrák, a tiszta vegetáriánus diéták a fehérje, zsír és szénhidrát megszorító diéták mind-mind különböző mikrotápanyagoktól fosztják meg szervezetünket.

A magyar lakosság körében igen magas a D-vitamin hiány aránya, pedig ez a vitamin nem csak a Kalcium felszívódásához és beépüléséhez szükséges, de fontos tumormegelőző faktor is, és befolyásolja hangulatunkat. Ez az adat ráadásul nem csak a téli hónapokra érvényes. Mindezekből látható, hogy más tényezők is befolyásolják a mikrotápanyag-ellátottságunkat, mint a zöldség- és gyümölcsfogyasztás, illetve az évszakok váltakozása. Igényeinket egyéni szükségleteink és kockázati tényezőink módosíthatják.

Mivel nem tudjuk, hogy pont mi hiányzik nekünk, érdemes egész évben egy alap vitamint, nyomelemeket és ásványi anyagokat tartalmazó multivitamin készítményt fogyasztani. A bevett mennyiség legfeljebb a nyári hónapokban csökkenthető, de nem érdemes teljesen elhagyni a készítményt.


Forrás: Vitaminsziget

Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés