2017. November 20. hétfő
Melyiket válasszuk? -  Mit mond a dietetikus? -  Biztos tippek a főzésnél -  Tudta-e?
A tésztafélék világszerte a legnépszerűbb ételek közé tartoznak. Ez nem is csoda, hiszen legyen csavart vagy fodros, tojásos vagy durum, esetleg épp zöldséges és színes, az elkészítési variációk száma végtelen. De vajon a boltok polcain hosszan kígyózó tésztakínálatból melyiket válasszuk?

Az emberek többsége meg van győződve róla, hogy a tészta Olaszországból származik, pedig a legenda szerint Marco Polo hozta Európába a XIII. században Kínából az akkor ott már kétezer éve ismert élelmiszert. Napjainkban a tészta a világ minden pontján elterjedt, a különbség csak az alapanyagban rejlik: mi magyarok lágy búzából őrölt speciális tésztalisztből, az olaszok durumőrleményből, a Távol-Keleten pedig mungóbabból, szójából vagy rizslisztből készítik.

tészta

Melyiket válasszuk?

Tojásos
Magyarországon a hagyományokból adódóan a tojásos tészta terjedt el, amely egy speciális, kimondottan tésztaipari célra előállított, értékes lisztből készül. A tojásnak köszönhetően szinte az összes vitamint tartalmazza, ráadásul jelentős koncentrációban. A választásnál továbbá fontos szempont lehet, hogy a tojásos tészták gazdag ízvilággal és ruganyos állaggal rendelkeznek.

Durum
A durumtésztát a mediterrán térségben őshonos durumbúzából állítják elő. A durumdara egységes fehérjeszerkezetének és nagyobb sárgapigment-tartományának köszönhetően tojás nélkül is jó állagú tészta készíthető belőle. Az ilyen olasz típusú tészták főzési ideje rövidebb, mint a hagyományos tésztáké.

Üvegtészta
Az ázsiai konyha nyomán terjedt el Európában is. Semleges íze miatt jól ízesíthető, remekül átveszi az étel ízét, aromáját. Az általában rizslisztből készített hófehér tésztát többnyire halételek mellé szokták adni.

Teljes kiőrlésű
A teljes kiőrlésű lisztből készült tészták jellegzetes barna színnel rendelkeznek. Készülhetnek rozsból, búzából, vagy kukoricából. A nem túl vonzó látványért kárpótol a magas rosttartalom.

Bio
A biotészta olyan lisztből készül, mely ellenőrzött ökológiai gazdálkodásból származik. Ez azt jelenti, hogy már a búzát is bio, azaz vegyszermentes környezetben termesztik.

Mit mond a dietetikus?

A tésztafélék táplálkozástanilag a legértékesebb élelmiszerek közé tartoznak, könnyen emészthetőek, gyorsan felszívódnak, s élettani szempontból is elengedhetetlen tápanyagokat – vitaminokat, ásványi anyagokat, rostokat – tartalmaznak. Emellett tartósan megemelik a vércukorszintet, ezáltal hosszú távon energiaforrást biztosítanak mind a fizikai mind a szellemi munkához. Az egészséges étrendben helye van a tésztának is, mivel gabona-alapú; tojásos változata pedig jelentős vitamintartalommal, tökéletes fehérjével, valamint a szervezet szempontjából optimális zsírsavösszetétellel rendelkezik.

És mi a helyzet a fogyókúrával? Fekete Krisztina dietetikus szerint „általában elmondható, hogy nincsenek tiltott ételek, csak kerülendő mennyiségek. Nincsenek egészségtelen ételek, csak helytelenül összeállított étrend. Ez azt jelenti, hogy vannak olyan élelmiszerek, élelmiszercsoportok, pl. zöldségek, gyümölcsök, tejtermékek és gabonafélék, amelyeket naponta többször is ajánlott fogyasztani, míg mások ritkábban kerüljenek az asztalra.”

Biztos tippek a főzésnél

A tésztafőzés a világ legegyszerűbb dolgának tűnik, de mégis van néhány fortély, amit érdemes figyelembe vennünk. Mindenfajta tésztát hatszoros-tízszeres mennyiségű sós vízben, gyakori kevergetés mellett főzzünk, addig, amíg jól harapható, kicsit roppanó keménységű nem lesz. Amennyiben azonnal az asztalra kerül, elég ha csak gyorsan átszűrjük, s már rögtön fogyaszthatjuk is. Ha mégis később szeretnénk elfogyasztani, bő hideg vízzel mossuk át, pici sóval és olajjal keverjük össze, így megelőzhetjük az összetapadását. A tészta persze akkor a legízesebb, ha mindig frissen, közvetlenül a fogyasztás előtt főzzük ki.

Érdemes odafigyelni a tésztadúsító anyagokra is, hiszen nem mindegy, hogy mi kerül a tésztára. Akár a hagyományos magyar, akár az olasz, vagy éppen az ázsiai konyha rajongói közé tartozunk, rengeteg öntet, szósz és ízesítő anyag között válogathatunk. Ha kevés az időnk, vásárolhatunk kész önteteket is, vagy összeüthetünk egy gyors tejfölös-sajtos tésztát, de ha több időnk van, érdemes saját kezűleg elkészíteni valamilyen finom feltétet. Tálaljuk mártással, zöldséggel, konzervált hüvelyesekkel, hallal, sütve vagy főzve – az elkészítési variációknak csak kreativitásunk szabhat határt.

Tudta-e?

A tészta boldoggá tesz! A szénhidráttartalmú ételek fogyasztása jót tesz a közérzetünknek és immunrendszerünknek.

Az eddigi tévhitekkel szemben bizonyított tény, hogy a tojás koleszterintartalma – részben ideális, részben speciális zsírjainak köszönhetően – nem befolyásolja lényegesen az emberi szervezet koleszterinszintjét.

A tojásos tészták csomagolásán feltüntetett tojásszám az egy kiló liszthez adott tojások számát jelenti.

A nyolctojásos tészta a magyar gasztronómia sajátossága, mondhatni hungaricum.


2007. 03. 02. (Aktualizálva - 2013. 02. 14.)
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés