2017. November 17. péntek
Reggeli -  Ebéd -  Vacsora -  Tízórai, uzsonna -  Étkezés a nyaralás alatt -  Fontos a folyadékpótlás
Újra itt a nyár, a szünidő és a nyaralás ideje. A megszokott hétköznapokhoz képest ez az időszak szinte mindenki számára hoz egy kis változást a napi beosztásban, életmódban, táplálkozási szokásokban. A gyerekek az óvoda és az iskola helyett főként otthon, vagy a nagyszülőknél töltik napjaikat. Más a napi ritmus, mivel nem szigorú menetrend szerint kell felkelni, indulni az iskolába vagy az oviba.

Reggeli

Ez rendszerint azt is jelenti, hogy a gyerekek később kelnek fel. Optimális esetben a tanítási időszak alatt még otthon kora reggel megreggeliztek, mielőtt iskolába indultak. A szünidő alatt ugyanolyan fontos, hogy a reggeli ne maradjon ki, mivel ez az egyik legfontosabb étkezés a nap során. Ha a gyerekek egyedül maradnak otthon, akkor a szülő készíthet számukra szendvicset, ideális esetben teljes kiőrlésű pékáruból. A szendvicsbe tehetünk felvágottat, szalámit, sajtot, túrót, szendvicskrémeket, és minden esetben valamilyen friss zöldséget. Fontos, hogy ha a gyerekek még alszanak, amikor a szendvics készül, akkor azt tegyük hűtőszekrénybe, mert a felvágottak és a sajt könnyen megromolhat a nyári melegben.

nyár szünidő étkezés

A reggelihez mindenképp biztosítsunk valamilyen folyadékot is, pl. tejet, teát, gyümölcslevet. A nagyobb gyerekek már maguk is megcsinálhatják reggelijüket, a szendvicsen kívül csinálhatnak maguknak főtt tojást, tojásrántottát, sült és főtt virslit is, ezeket azonban érdemes közvetlenül fogyasztás előtt elkészíteni. Abban az esetben, ha a gyerekek együtt kelnek a munkába készülő szülőkkel, jó, ha együtt reggelizik a család. Ha a gyerek azt látja, hogy a szülők is kihagyják ezt az étkezést, ők sem érzik annak szükségét. Az együtt töltött reggeli a családi beszélgetésekre is jó alkalmat kínálhat. Fontos, hogy elegendő időt szánjunk rá, és megfelelő körülményeket teremtsünk hozzá (terített asztalnál ülve).

Ebéd

A meleg ebéd biztosítása ugyancsak a szülő feladata. Ha a gyerekek elég nagyok már ahhoz, hogy egyedül maradhassanak otthon, akkor a legjobb megoldás, ha a szülő előző este megfőzi a másnapra szánt ebédet, amit délben a gyerekeknek csak meg kell melegíteniük. Tizenéves gyerekek egyszerűbb ételeket (pl. gyümölcsleves, zöldségleves, tésztaételek, saláták, palacsinta) már maguk, illetve barátaikkal együtt is készíthetnek, hiszen egy társaságban, a saját kezűleg készített közös ebéd elfogyasztása még jó mókát is jelenthet számukra.

Fontos, hogy az ebédek változatosak legyenek, nem érdemes egy ételből egy hétre valót egyszerre megfőzni, egyrészt higiéniai okokból, másrészt a harmadik nap után a gyerek már úgyis megunja, és nem fogja elfogyasztani. Ha a gyerekek felnőtt felügyelete mellett töltik a napjukat, akkor célszerűbb az ebédet frissen készíteni és fogyasztani.

Vacsora

A vacsora idejére a szülők általában már hazaérnek. A munkába járó szülők esetén sokszor ez az egyetlen étkezés, amit a család együtt tölt. A jobb időkihasználás érdekében a gyerekeket (kicsiket és nagyokat egyaránt) is be lehet vonni a vacsora elkészítésébe – pl. szendvicskészítés, zöldségpucolás, előkészítés, darabolás, tálalás – a nyári estéken úgysem kell a leckeírással foglalkozniuk. A főétkezések (reggeli, ebéd, vacsora) mellett a tízórairól és az uzsonnáról sem szabad megfeledkezni. Ezekre a kisétkezésekre megfelelő lehet egy pohár tej, tejes ital, joghurt, kefir, friss gyümölccsel készült tejes turmixok, illetve a gyümölcsök bőséges választéka (alma, körte, sárgabarack, őszibarack, dinnye, stb.).

Tízórai, uzsonna

Főként az óvodás korosztályra jellemző, hogy a délelőttök és a délutánok nagy részét a játszótéren töltik, ami sokszor a tízórai és az uzsonna idejére esik. Ilyenkor a szülő, nagyszülő, nagyobb testvér, vagy aki éppen a kicsivel van, gondoskodjon arról, hogy a játszótérre vigyen valami elemózsiát, főleg, ha az messzebb van a lakástól. Semmiképp sem ajánlatos olyan élelmiszert vinni, ami a melegben könnyen megromolhat, pl. tej, vagy tej alapú egyéb élelmiszerek, húsfélék, felvágottak. Erre az esetre a legjobb megoldás, ha valamilyen gyümölcsöt, müzliszeletet, vagy kekszfélét viszünk. A gyümölcsök esetében fontos, hogy ha a játszótéren nincs mód annak megtisztítására, még otthon mossuk meg őket. A kicsik sokszor csak meghámozva és feldarabolva hajlandóak elfogyasztani az egyes gyümölcsöket, ilyenkor ezt is előre elkészíthetjük, és egy ételtartó dobozban minden gond nélkül magunkkal vihetjük. Ha az almát megpucoljuk és daraboljuk, akkor érdemes egy kis citromlevet csöpögtetni rá, hogy ne barnuljon meg.

Kekszek közül érdemesebb a töltetlen édes vagy sós kekszeket (ha lehet, teljes kiőrlésűeket) választani, mivel a töltelék könnyen megolvadhat a melegben. A megfelelő mennyiségű folyadékról is gondoskodni kell, ami lehet víz, ásványvíz, tea, gyümölcslé, limonádé. Fontos, hogy a gyerekeknek a játszótéren kínáljuk az elemózsiát és a folyadékot, mert arra legtöbbször felesleges várni, hogy maguktól kérik, ugyanis a játék hevében hajlamosak arról is megfeledkezni, hogy éhesek vagy szomjasak. Egy üdítős üvegben vihetünk magunkkal tiszta vizet is kézmosáshoz arra az esetre, ha a játszótéren nincs folyóvíz. Fontos, hogy a gyerekek megfelelő táplálkozását biztosítsuk, hiszen attól, hogy nyár és meleg van, a fejlődésükhöz ugyanúgy szükség van a megfelelő energiaés tápanyagmennyiségre, még akkor is, ha kevésbé érzik magukat éhesnek.

Ha rossz étvágyú a gyerek, érdemes megkérdezni őket, hogy mit ennének szívesen ebédre vagy vacsorára, mert azokat az ételeket, amelyeket kedvelnek, szívesebben el is fogyasztanak. Arra azonban ügyeljünk, hogy az étrendjük ne váljon emiatt egyhangúvá, és mindenféle élelmiszer szerepeljen a táplálkozásukban.


A cikk folytatódik - 1/2. oldal
1.  |  2.  |  következő ›utolsó »
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés