2017. November 20. hétfő
Növényi olajból -  Transzzsírsavak nélkül
Egészséges, finom, könnyen kenhető és vitaminokban gazdag: nem véletlen, hogy a margarin jött, látott, és meghódította az emberek szívét. Húsz évvel ezelőtt a vaj volt az, ami nem hiányozhatott a családi hűtőszekrények polcáról, ma a margarin nélkülözhetetlen. Élettani hatásait kiemelve a táplálkozástudományi szakértők arra mutatnak rá: a margarinfogyasztás segíthet az érelmeszesedés kialakulásának megelőzésében, előnyös olaj- és zsírtartalma az agyvérzés, infarktus elkerüléséhez is hozzájárulhat.

Növényi olajból

A margarin teret hódított Magyarországon. Népszerűségének számtalan oka van, például nem kell órákkal a fogyasztás előtt kivennünk a hűtőből ahhoz, hogy könnyen kenhető legyen. A margarin nem tejtermék: értékes növényi olajokból, például repce- és napraforgóolajból, valamint tropikus olajokból készítik. Összetételének és előállítási eljárásának köszönhető, hogy a hűtőben hosszabb ideig eltartható.

Az egészséges táplálkozás szerencsére hazánkban is egyre elterjedtebb, így sokan kedvező élettani hatásai miatt döntenek a margarin mellett. Köztudott, hogy a növényi zsiradékok nagyrészt telítetlen zsírsavakat tartalmaznak, melyek lényegesen egészségesebbek, mint az állati zsiradékokban megtalálható telített zsírsavak. Épp elegendő állati zsiradékot fogyasztunk a hagyományos magyaros ételekkel: elég csak a sertéshúsra, a szalonnára gondolnunk, hogy belássuk, nem hiányoznak további, érrendszert megterhelő élelmiszerek.

Tudományos vizsgálatok támasztják alá, hogy az állati zsiradékok szerepet játszanak az érelmeszesedés kialakulásában, hajlamosítanak az agyvérzésre, az infarktusra. A margarinnak amellett, hogy jótékony hatású növényi zsiradékból készül a zsírtartalma is általában alacsonyabb, mint az állati zsiradékot tartalmazó vajnak, emellett különféle, zsírban oldódó vitaminokat tartalmaz A és D vitamin mellett E vitamint is , így hozzájárul az optimális vitaminfelvétel eléréséhez.

Transzzsírsavak nélkül

A margarinok köszönhetően a tudomány, ezáltal a gyártási technológia fejlődésének szinte egyáltalán nem tartalmaznak úgynevezett transzzsírsavakat, melyek növelik a koleszterinszintet, ugyanúgy, mint az állati eredetű zsírokban jelentős mennyiségben jelen lévő telített zsírsavak.

Sokakban máig nosztalgia él a vajjal kapcsolatban, a magas zsírtartalom és az állati zsiradék ellenére. A hagyományos íz, a reggeli farigcsálás és a kenyér megkenésének nehézségei felidézik a régi emlékeket. A vaj valóban tápláló, de talán nem túloznak, akik azt állítják, hogy túlhaladt rajta az idő. Elég csak arra gondolnunk, hogy vitamintartalma a tejet adó tehén táplálkozásának függvénye lehet, és transzzsír tartalma is magasabb a margarinénál. Az pedig a vajak túlnyomó többsége esetében tévhit, hogy gazdaságokban, hagyományos módszerekkel készülnek, a vajat ugyanis ma már ipari körülmények között állítják elő.


Szerző: Miháldy Kinga
dietetikus
2005. 03. 22.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés