2017. Február 25. szombat
Mit és hogyan? -  Mennyit? -  Nassolni szabad? -  Ha mégis túlettük magunkat
A családi vacsorák, étkezések a karácsony velejárói. Sokan azonban – félve az ünnepek alatt felszedett plusz kilóktól – nem tudják igazán élvezni a több fogásos vacsorákat, és az azt követő kihagyhatatlan desszerteket. Pedig ahhoz, hogy lelkiismeret-furdalás, és testsúlynövekedés nélkül tudjuk átadni magunkat az étkezés élvezetének, mindössze egy pár szempontot kell betartanunk.

Mit és hogyan?

• A nyersanyagválasztásnál legyünk körültekintőek. Ha nem akarunk energiadús ételeket készíteni, válasszuk a zsírszegényebb húsokat, tejtermékeket, a gabonatermékek közül a teljes kiőrlésű lisztből készülteket.

karácsony, karácsonyi,  ételek

• Fontos, hogy a menü elkészítésénél a diétára szorulók igényeit is vegyük figyelembe. Cukorbetegnek készítsük édesítőszerrel a desszerteket, epebetegség esetén kerüljük a túl fűszeres, és bő zsírban sült ételeket, stb.

• Az ételek készítésénél a hagyomány megtartása mellett használjuk a korszerű konyhatechnológiai eljárásokat, pl. grillezés, alufóliában sütés, párolás, aromás párolás stb.

Mennyit?

• Fontos szempont, hogy csupán az ünnep miatt nem kell nagyobb adagokat fogyasztani, sőt, ha több fogásból áll a menü, akkor inkább még kevesebbet ajánlott a tányérra szedni, mint azt megszoktuk. Ha kisebb adagokat fogyasztunk, többféle ételt ehetünk, anélkül, hogy nagyobb energiát vinnénk be a szervezetünkbe.

• Étkezés közben figyeljünk arra, hogy lassan együnk és nem kell teljes jóllakottságig (kipukkadásig) teleenni magunkat.

• A „mindent lehet, csak mértékkel” elv az ünnepek idejére is vonatkozik.

Nassolni szabad?

• A desszertek mindig az étkezések befejező fogásaként szerepeljenek. A sütemények közül elsősorban a gyümölcs- és tejalapúakat részesítsük előnyben, mivel ezek kevesebb energiát és zsírt tartalmaznak, mint a vajkrémesek. Ezen kívül a gyümölcsösek esetén a gyümölcsök édesítő hatását is ki lehet használni.

• Egy szelet csokoládé, vagy a karácsonykor elmaradhatatlan, számtalan ízvariációban kapható szaloncukrok szintén kiváló desszertek lehetnek egy többfogásos menü elfogyasztása után, ugyanis kis térfogatuk miatt lehet, hogy még jobban is esnek, mint egy nagy szelet sütemény. A csokoládé esetében érdemes a minőségi (magas kakaótartalmú) csokoládékat választani, az olcsóbb, kevés kakaót tartalmazókkal szemben.

Ha mégis túlettük magunkat

• Ne feledkezzünk meg a rendszeres testmozgásról sem, ami az ünnepek alatt lehet egy jó kiadós családi séta, vagy ha lehetőség van rá egy kis szánkózás, hógolyózás.

• Ha ünnepek után mégis úgy érezzük, hogy egy kicsit „túlettük” magunkat, és nem érezzük komfortosan magunkat a bőrünkben, ahelyett, hogy valami gyors fogyással kecsegtető diétába kezdenénk, tartsunk inkább egy gyümölcsnapot (napot, és nem hetet, hónapot!), ami alatt fogyasszunk különféle gyümölcsöket, pl. alma, körte, narancs, mandarin, kivi. (A banánt ilyenkor magas energiatartalma miatt inkább mellőzzük.)


Forrás: Táplálkozás és Tudomány
/A Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének hírlevele/

Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés