2017. Február 21. kedd
Sokféle húsból -  Hiányzik a hal! -  Fogyókúra egészségesen -  Fűszerek, teák
A kövérséggel és a soványsággal összefüggő szépségideál koronként változik, a táplálkozástudomány viszont a divattól függetlenül igyekszik kialakítani szakvéleményét. Hogyan táplálkozzunk úgy, hogy létre se jöjjenek a felesleges kilók? Hogyan lesz sikeres a fogyókúra?

Legyen szó akár túlsúlyról, akár súlyhiányról, fő oka elsősorban az egyoldalú táplálkozás. A túlsúly a mozgáshiány mellett mindig anyagcserehibából eredően alakul ki, vagyis azért, mert bizonyos életfontosságú anyagok hiányoznak szervezetünkből, ugyanakkor más, kevésbé lényeges anyagokból fölösleg van. A fogyókúra alatt főleg jellemző az egyoldalú táplálkozás.

Fogyókúra egészségesen

Sokféle húsból

Helytelen, hogy a számtalan húsféleség közül mindig csak egy- vagy kétfélét eszünk, ez is főleg csirke- és sertéshús, holott szervezetünknek szüksége van más húsféleségek tápanyag-összetételére is. Váltakozva kellene fogyasztanunk a sertés- és csirkehús mellett birka, vad, marha, borjú, nyúl, kecske, ló- és halhúst. A vas, a foszfor vagy a kalcium és a magnézium nagyobb arányban van jelen például a juh, a nyúl- és a lóhúsban.

Talán meglepő, de egészséges ember részéről még a fogyókúra alatt sem helyes a szárnyasok bőrének elutasítása azzal a címszóval, hogy az hizlal. Étkezésünkben éppen a szárnyasok bőre az egyetlen könnyen emészthető, már zselatinálódott kollagénforrás.

Nem elsősorban fehérjéik miatt kell fogyasztanunk a húsokat, hiszen számtalan értékes összetételű növényi fehérjeforrás áll rendelkezésünkre, pl. szója, bab, borsó, lencse, spárga, gomba, kukorica, feketegyökér, burgonya, karfiol. A húsfélékre főként a kreatinnak nevezett húsbázistartalmuk miatt van szükségünk. Ez semmilyen növényi eredetű élelmiszerben nem fordul elő, csakis a húsokban. A kreatin az egészséges izomanyagcsere nélkülözhetetlen vegyülete, a fogyókúra fontos összetevője.

Hiányzik a hal!

Egyoldalú táplálkozási szokásunkat bizonyítja hazánkban a nagyon alacsony szintű halfogyasztás. Az egy főre eső átlagos mennyiséget nézve kiderül, hogy népességünk többsége teljes mértékben elutasítja a halat; pedig fehérjéi könnyen emészthetők, amit elősegít, hogy a halhús nagy arányban tartalmaz életfontosságú telítetlen zsírsavakat. Ezeket elsősorban a busában, lazacban és makrélában találjuk meg, de jelentős mennyiség van a kaviárban, a szárnyas, ló- és marhahúsokban is. Az egészséges fogyókúra tehát ezeket is tartalmazza!

Fogyókúra egészségesen

Fogyókúra alatt ajánlatos a fehérjék, zsírok, szénhidrátok és cereáliák (lisztféleségek) optimális összhangja. Nem a koplalással előidézett anyagcserezavar jelent segítséget a fogyókúra ideje alatt, hanem a fehérjék, zsírok, szénhidrátok, cereáliák mennyiségi és minőségi összhangja. Fogyókúra esetén ne a mesterséges édesítőszerek fogyasszuk, mert a természetes cukrok, a barna cukor, méz stb. energiát adó anyagcsere-folyamatokat koordinálnak, melyek gyorsítják a bevitt táplálék lebontását és felépítését, így megakadályozzák a káros lerakódásokat.

Fűszerek, teák

Nélkülözhetetlen, hogy a fogyókúra alatt következetesen használjunk néhány fűszerfélét az ételek elkészítésekor. Ilyenek a tárkony, bazsalikom, kurkuma, őrölt kömény, gyömbér, szurokfű, oregánó, lestyán, boróka, zsálya. Fogyókúra esetén teázásra az alábbi teákat vagy ezek keverékét ajánljuk: kukoricabajusz, jázmin, cickafark, édeskömény, zsurló, borsmenta. A fogyókúra alapvető titka, hogy mellőzzük az egyoldalú és szélsőséges táplálkozást, így a mindent elfogadó, változatos étrenddel megmenekülhetünk a koplalás szenvedésétől.


Szerző:

Dr. Duschanek Valéria
táplálkozás-biokémikus

2006. 09. 06. (Aktualizálva - 2012. 07. 31.)
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés