2024. Március 29. péntek
A szórakozott vezetés – akár üzenetírás, akár elkalandozás miatt – ezrek életét követeli minden évben. Az University of Houston és a Texas A&M Transportation Institute együttműködésében született meg a tanulmány, mely a vezetők reakcióit vizsgálta különböző zavaró tényezők esetén. Az eredményeket a biztonságosabb vezetés megteremtéséhez használnák fel.

Egy nemrégiben a Scientific Data című kiadványban megjelent kutatás során 68 jogosítvánnyal rendelkező önkéntes vezetését tanulmányozták egy szimulátor segítségével. A vezetőket normál és hőkamerával is vették, emellett figyelték a pulzust, a légvételek számát és a szemmozgásokat. A zavaró tényezőket három csoportba osztották: első a szenzorimotorosok, melyek közé az üzenetírás tartozik például, második a kognitív, melybe az elkalandozó gondolatok sorolhatók, a harmadik csoport pedig az érzelmi tényezők. Az eredmények szerint az üzenetírás a legveszélyesebb zavaró tényező, míg egy különös „hatodik érzék” megvédte az elkalandozókat vagy az érzelmileg lesújtottakat.

 A szédülés okai,  veszélyei - az orvos válaszol>>>

A szem és a légzés megfigyelése mérhetővé tette az SMS-ezés befolyását a vezetésre, azonban nem segített az érzelmi vagy kognitív figyelemelterelésre. A jelenlegi kutatás során azonban detektálták a szívverést és az orr körüli verejtékezés mértékét is, melyek az eredmények szerint mindenféle zavaró tényező mérésére alkalmasnak bizonyultak. „Ez és más tanulmányok adják a jövő biztonsági rendszereinek az alapját” – nyilatkozta Robert Wunderlich, a Center for Transportation Safety igazgatója. „Az okosórák már világszerte képesek az emberek pulzusát mérni, s ha ezzel és egyéb mérésekkel képesek vagyunk a szórakozottságot mérni, akkor egy új iparágat teremthetünk.”

Haslaposító kúra gyógynövényekkel - csodásan egyszerű>>>

A kutatás során az önkéntesek ugyanazon az országúton haladtak keresztül négyszer a szimulátor segítségével – egyszer zavarás nélkül, egyszer-egyszer pedig kognitív, érzelmi és fizikai figyelemeltereléssel. Viselhető szenzorokkal mérték a verejtékezést, a pulzust, a légvételek számát, az elbambulást és az arckifejezéseket, hogy ezzel információt nyerjenek a vezető állapotáról. Ezzel egy időben a szimulátor számítógépe tárolta a sebességet, a gyorsulást, a fékezést, a kormányozás szögét és a sáv pozícióját.


Forrás: Medipress
2017. 09. 12.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés