2019. Július 19. péntek
Azokban az országokban és területeken, ahol az emberek egészségesebben étkeznek, mérhetően kisebb a szívinfarktus bekövetkezésének veszélye, mint ott, ahol több egészségtelen ennivalót fogyasztanak – állapította meg egy kanadai kutatás.

Rengeteg szó esik a szív- és érrendszeri betegségek és az étkezési szokások, illetve egyes tápanyagok kapcsolatáról, de igazán átfogó tanulmány ezt a fontos kérdést ezidáig nem tárgyalta. Kanadai kutatók Sonia Anand vezetésével 189 vizsgálat anyagait gyűjtötték össze a világ minden tájáról. A tanulmányok 1950 és 2007 között mérték fel egy-egy ország vagy földrajzi terület táplálkozási szokásait és a szív- és érrendszeri betegségek előfordulását.

szívinfarktus, ételek

A munkacsoport 146 olyan cikket talált, melyben megbízhatóan leírták, hogy a vizsgált személyek mit és hogyan ettek a korábbi időszakban, és 43 olyan dolgozatot is értékeltek, amelyben a vizsgálat alanyai vállalták, hogy előre meghatározott ideig kizárólag egy meghatározott diéta szerint étkeznek.

Az értékelés néhány étel esetében egyértelműen bizonyította, hogy rendszeres fogyasztásuk mérhetően csökkenti a szívinfarktus kockázatát. Ide tartoznak a zöldség- és gyümölcsfélék; a dió, a mandula, a mogyoró; a telítetlen zsírsavak, olajok, például az olívaolaj.

Az étkezési szokások közül ennek megfelelően a mind többet idézett mediterrán konyha győzött – amelyben az előbbi alapanyagok mellett szerepel, hogy hetenként legalább egyszer halétel is kerüljön az asztalra –, valamint a mérsékelt borfogyasztás.

A követendő példák mellett néhány olyan tétel is előtérbe került, amelyet egyértelműen ajánlatos kerülni. Ide tartoznak az olajok hidrogénezésével előállított transzzsírok, amelyeket sokfelé használ az élelmiszeripar, illetve a gyors vércukorszint-emelkedéshez vezető szénhidrátok, mint például a finomított cukrok, vagy a cukros üdítőitalok.

Nem volt meggyőzően kedvező hatása a táplálékkiegészítők vagy gyógyszerkészítmények formájában bevett E-, C-vitaminnak vagy a béta-karotinnak. Itt is győztek a természetes anyagok.


Forrás: MTI
2009. 05. 19.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés