2020. Szeptember 22. kedd
Egy kicsivel több kalcium meghosszabbíthatja az életet – derült ki egy svéd vizsgálatból. A megállapítás egybevág korábbi kutatási eredményekkel, amelyek szerint a magasabb kalciumbevitel összefüggésbe hozható az alacsonyabb mortalitással, mind a férfiak, mind a nők esetében.

A kalcium- és magnéziumbevitel, valamint a krónikus betegségek összefüggését már sokan vizsgálták, e tápanyagok és a halálozás kapcsolatáról azonban eddig kevés adat született. Dr. Joanna Kaluza, a stockholmi Karolinska Intézet munkatársa kollégáival most ezt a hiányt pótolta eredményeivel.

kalcium

A svéd kutatók több mint 23 ezer, 45-79 év közötti svéd férfit követett nyomon tíz éven át. Mint kiderült, ezen időszak alatt 25%-kal kisebb eséllyel haltak meg azok, akik a legtöbb kalciumot fogyasztották, és 23%-kal alacsonyabb eséllyel alakultak ki náluk szívbetegségek azokhoz képest, akik a legkevesebbet vitték be a szervezetükbe ebből a tápanyagból. A kalciumfogyasztás nem befolyásolta jelentősen a rák kialakulásának kockázatát.

A bevitt kalcium mennyiségét tekintve a felső harmadba eső férfiak közel 2000 mg-ot fogyasztottak egy nap átlagosan, míg az alsó harmadban szereplők csupán 1000 mg-ot. A javasolt napi mennyiség (RDA) a 19-50 év közötti férfiaknak 1000 mg naponta, az 50 éven felülieknek pedig 1200 mg.

„A napi javasolt érték feletti kalciumfogyasztás csökkenti a halálozás mértékét” – vonta le a következtetést Kaluza és csapata. A kalcium több módon is befolyásolja a halálozást, jegyezték meg. Többek közt csökkenti a vérnyomást, a koleszterinszintet és a vércukorszintet. A tanulmányban szereplő férfiak a kalcium nagy részét tej, tejtermék és gabonapelyhek formájában vették magukhoz. Kalciumpótló készítményt egyik résztvevő sem szedett – derült ki az American Journal of Epidemiology című szaklapban közölt tanulmányból.

A kalciummal ellentétben nem találtak kapcsolatot a magnézium fogyasztása és a halálozás, a rákos megbetegedésből valamint a szívbetegségekből származó halálesetek között, ami valószínűleg annak is köszönhető, hogy a résztvevők az ajánlott mennyiségnek megfelelőt fogyasztottak belőle.


Forrás: Medipress
2010. 03. 16.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés