2019. Július 19. péntek
Sokan használnak gyógyszerek helyett gyógynövény alapú készítményeket, abban a hitben, hogy ezekkel hatékonyan és mellékhatások nélkül kezelhetik problémáikat. Egy ausztrál tanulmány arra figyelmeztet, hogy nem körültekintően alkalmazva a növényi gyógymódok is okozhatnak halálos mérgezést.

Roger, az adelaide-i orvostudományi egyetem törvényszéki kórbonctan professzora most közölt tanulmányában fölhívja a figyelmet arra, hogy igen sok, gyógyszerként is alkalmazott növény, adagtól vagy elkészítéstől függően mérgező, sőt akár halálos is lehet, amit rendszeres fogyasztóik nem feltétlenül vesznek számításba, és azt hiszik, hogy a gyógynövények mindenképp ártalmatlanok.

gyógynövények

„Sokan úgy gondolják, hogy a természetes, növényi alapú gyógyhatású készítmények biztonságosabbak, mint a gyárilag előállított patikaszerek, pedig valójában sok növényi alapanyag akár halálos adagban tartalmaz arzént, higanyt vagy ólmot – mondta a professzor. Ezek az anyagok súlyos betegségekhez vezethetnek, ronthatják a szervezetben lappangó kóros állapotokat, és akár halált is okozhatnak, különösen akkor, ha nem szájon át, hanem injekció útján jutnak a szervezetbe.”

Külön gondot okozhat, hogy a természetgyógyászati szerek és az esetleg orvos által receptre fölírt készítmények kölcsönhatásba kerülhetnek. Például a gingko biloba sokak tudatában valóságos csodaszer, pedig súlyos vérzést okozhat, ha a beteg alvadásgátló tablettát, vagy akár csak hasonló hatású aszpirint vesz be.

A természetgyógyászati szerekről a betegek nagy része kezelőorvosának nem is beszél, mert úgy véli, ennek nincs jelentősége, vagy mert fél, hogy az orvos esetleg kuruzslásnak hiszi. A felmérések ugyanakkor igazolják, hogy szinte minden európai országban a kezelésre szorulóknak csaknem a fele használ gyógyhatású készítményt.

Az Egyesült Államokban egy vizsgálat során 251 növényi gyógyszerből 36-ban arzént, 35-ben higanyt és 24-ben ólmot találtak. A professzor leírja annak a gyereknek az esetét, aki négy éven át szedett Tibeti növényi vitamint, és ettől súlyos ólommérgezést kapott. Egy torokfájásra adott kínai szer pedig olyan gombák kivonatát tartalmazza, melyek akár szívmegálláshoz is vezethetnek.

Byard szerint ezek mellett a növényi anyagok károsíthatják a májat, vesét, szívet és súlyos görcsrohamokat is okozhatnak, alkalmazásuk előtt ezekről érdemes tájékozódni.


Forrás: MTI
2010. 02. 22.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés