2017. November 21. kedd
Ha fogyásról van szó, lehet, hogy az elfogyasztott italok többet nyomnak a latba, mint az ételek – állítják amerikai kutatók, akik felfedezték, hogy gyorsabban apad a súlyfelesleg a folyékony formában bevitt kalóriák csökkentésével.

A felnőttek üdítőfogyasztása és a testsúly változása közötti összefüggést kutató PREMIER kísérlet 18 hónapon át 25-79 éves felnőtt bevonásával és több USA-beli intézmény kutatóinak vezetésével zajlott. A vizsgálat résztvevőinek testsúlyát és magasságát a vizsgálat elején, majd 6 és 18 hónap elteltével mérték, közben pedig étrendjüket előre be nem jelentett telefonhívásokkal ellenőrizték, amikor is számot kellett adniuk arról, hogy mit fogyasztottak az elmúlt 24 órában.

kalóriák, fogyás

A kutatók az üdítőket kategóriákba sorolták a kalóriatartalom és az összetevők alapján: cukros italok (hagyományos üdítők, gyümölcslevek, magas cukortartalmú üdítők); diétás italok (mesterséges ízesítővel édesített üdítők); tej (teljes tej, 2%-os és 1%-os zsírtartalmú tej és sovány tej); 100%-os rostos levek (gyümölcs-és zöldséglevek); kávé és tea cukorral, vagy cukor nélkül; alkoholos italok.

Az eredmények szerint a folyékony kalóriák bevitelének csökkentése 6 hónap alatt 0,25 kg fogyást jelentett,18 hónap alatt pedig 0,24 kg-ot – mondta el Benjamin Caballero, a John Hopkins Bloomberg Népegészségügyi Főiskola professzora, a tanulmány fő szerzője.

Ha csak napi egy pohárral kevesebb cukros italt ivott a megfigyelt személy, 6 hónap alatt 0,5 kg-mal lett könnyebb, 18 hónap alatt pedig 0,7 kg-mal. Jelentős súlycsökkenést csak a cukorral édesített italok esetén figyeltek meg, melyek egyébként a folyékony formában bevitt kalóriák nagy részét (37%) tették ki.

A Bloomberg kutatóinak korábbi tanulmányai szerint 2015-re az USA felnőtt lakosságának akár 75%-a is túlsúlyos vagy elhízott lehet, melyet a cukrozott üdítők fogyasztásával hoztak kapcsolatba. A mostani eredmények statisztikailag nem szignifikánsak, ennek ellenére a kutatók javasolják a folyadék formájában bevitt kalóriák csökkentését a fogyás ill. a hízás elkerülése érdekében.


Forrás: Medipress/Vital
2009. 04. 08.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés